FAQ Vanliga frågor och svar

Vad syns under bokade tider för invånaren på 1177?

För att tider ska hamna under invånarens ”Bokade tider” i 1177 krävs att systemet uppdaterar något som heter engagemangsindex (EI). Om systemet inte uppdaterar EI (i VGR är det bara AsynjaVisph) behöver invånaren ha en mottagningsrelation för att tiderna ska läsas upp under ”Bokade tider”.


Mottagningsrelation fås i följande fall:

  • Invånaren lägger till en mottagning på startsidan under rubriken ”Mottagningar”.
  • Invånaren är eller blir listad på en mottagning.
  • Invånaren blir godkänd för kommunikation på en mottagning i 1177 e-tjänster.
  • Invånaren får en kallelse i sin inkorg.
  • Invånaren bokar själv en tid på en mottagning i inloggat läge.

Kan man byta namn på ärendetypen Boka tid?

I VGR har vi ett regionalt beslut på att ärendetyperna ska heta samma för alla, Boka tid och Avboka eller omboka tid. Det är för att det ska se likadant ut för invånaren oavsett vilken mottagning man bokar sig på.


Vad är takning (TAK)?

Det är den tekniska anslutningen mellan tidbokningssystemet och 1177 tidbokning. TAK är en förkortning för tjänsteadresseringskatalog där HSA-id för anslutande enhet kopplas ihop med de tjänstekontrakt som krävs för 1177 tidbokning.