Varför digitala vårdkonsultationer?

Digitala vårdkonsultationer kan skapa nytta för både patienter, anhöriga, medarbetare i vården, vårdverksamheter och samhället i stort.

Nyttan för patienter och anhöriga 

Digitala vårdkonsultationer har potential att: 

  • möjliggöra vård i eller närmare hemmet. Detta bidrar till en avlastning av patienten i vardagen, exempelvis genom färre resor. 
  • minska risker för exempelvis smitta och onödig inläggning sjukhus 
  • öka kontinuiteten i vården vilket patienter ofta värderar högre än fysiska möten.  
  • minska antalet vårdkontakter och provtagningstillfällen. 
  • öka samordningen. 
  • öka tillgången och jämlikheten genom att vårdtjänster tillgängliggörs till fler som har svårt att ta sig till specialistvården. 
  • öka möjligheten att få rätt vård och korta ner tiden för att få diagnos och behandling när behandling påbörjas redan i hemmet. 
  • öka patienters och anhörigas delaktighet. 
  • minska ovisshet och ge kortare sjukskrivning i väntan på behandling. 
  • ge samstämmig information och tydlighet. 
  • minska patientavgifter genom färre vårdbesök. 
  • öka anhörigas deltagande.  

Patienter som har deltagit digitala vårdkonsultationer säger:  

”Positivt att vara i samma rum med en läkare som kan förklara saker.
Patient som deltog i en digital vårdkonsultation med en fysioterapeut och en ortoped

"Kändes tryggt att höra samma sak från båda läkarna.
Patient som deltog i en digital vårdkonsultation med en allmänläkare och en ortoped

"Jag kände mig sedd och hörd.
Patient som deltog i en digital vårdkonsultation

Nyttan för vårdgivare 

Digitala vårdkonsultationer har potential att: 

  • öka samordningen kring patienter och ge gemensamma bilder av deras hälsotillstånd. 
  • skapa nya och stärkta relationer mellan olika vårdnivåer och vårdyrken.
  • ge kunskapsutbyte mellan medarbetare. 
  • bidra till mer träffsäkra diagnoser och därmed öka tryggheten i beslutsfattandet. 
  • spara tid och effektivisera vårdens resursfördelning genom att hjälpa patienter att snabbare få vård på rätt nivå. 
  • minska antalet tjänsteresor som är positivt utifrån hållbarhetsperspektiv och bidrar till en bättre arbetsmiljö. 
  • förbättra kommunikationen mellan vårdgivare genom att de kompletterar eller ersätter traditionella remisser. Då ökar samsynen om symptom och utmaningar, missförstånd förebyggs och patientsäkerheten stärks. 
  • minska dokumentation och administration. 

Citat från medarbetare om digitala vårdkonsultationer

"Direktkontakt är bättre än att remissen skickas fysiskt, ska tolkas, skickas tillbaka – nu kan vi diskutera tillsammans i stället.
Vårdgivare i primärvården