Varför digitala vårdkonsultationer?
Digitala vårdkonsultationer kan skapa nytta för både patienter, anhöriga, medarbetare i vården, vårdverksamheter och samhället i stort.
Nyttan för patienter och anhöriga
Digitala vårdkonsultationer har potential att:
- möjliggöra vård i eller närmare hemmet. Detta bidrar till en avlastning av patienten i vardagen, exempelvis genom färre resor.
- minska risker för exempelvis smitta och onödig inläggning på sjukhus
- öka kontinuiteten i vården vilket patienter ofta värderar högre än fysiska möten.
- minska antalet vårdkontakter och provtagningstillfällen.
- öka samordningen.
- öka tillgången och jämlikheten genom att vårdtjänster tillgängliggörs till fler som har svårt att ta sig till specialistvården.
- öka möjligheten att få rätt vård och korta ner tiden för att få diagnos och behandling när behandling påbörjas redan i hemmet.
- öka patienters och anhörigas delaktighet.
- minska ovisshet och ge kortare sjukskrivning i väntan på behandling.
- ge samstämmig information och tydlighet.
- minska patientavgifter genom färre vårdbesök.
- öka anhörigas deltagande.
Patienter som har deltagit digitala vårdkonsultationer säger:
”Positivt att vara i samma rum med en läkare som kan förklara saker.”
Patient som deltog i en digital vårdkonsultation med en fysioterapeut och en ortoped
"Kändes tryggt att höra samma sak från båda läkarna.”
Patient som deltog i en digital vårdkonsultation med en allmänläkare och en ortoped
"Jag kände mig sedd och hörd.”
Patient som deltog i en digital vårdkonsultation
Nyttan för vårdgivare
Digitala vårdkonsultationer har potential att:
- öka samordningen kring patienter och ge gemensamma bilder av deras hälsotillstånd.
- skapa nya och stärkta relationer mellan olika vårdnivåer och vårdyrken.
- ge kunskapsutbyte mellan medarbetare.
- bidra till mer träffsäkra diagnoser och därmed öka tryggheten i beslutsfattandet.
- spara tid och effektivisera vårdens resursfördelning genom att hjälpa patienter att snabbare få vård på rätt nivå.
- minska antalet tjänsteresor som är positivt utifrån hållbarhetsperspektiv och bidrar till en bättre arbetsmiljö.
- förbättra kommunikationen mellan vårdgivare genom att de kompletterar eller ersätter traditionella remisser. Då ökar samsynen om symptom och utmaningar, missförstånd förebyggs och patientsäkerheten stärks.
- minska dokumentation och administration.
Citat från medarbetare om digitala vårdkonsultationer
"Direktkontakt är bättre än att remissen skickas fysiskt, ska tolkas, skickas tillbaka – nu kan vi diskutera tillsammans i stället.”
Vårdgivare i primärvården