Tilde Arvefred - Administrativ koordinator Svenljunga
Tilde Arvefred berättar om sin roll som administrativ koordinator på Svenljunga och vad som till vardags driver henne framåt.
Berätta om ditt jobb. Vad gör du på dagarna? Vad har du för arbetsuppgifter?
Jag jobbar som administrativ koordinator på Naturbruksskolan Svenljunga vilket är en väldigt bred roll. Jag sköter det traditionellt administrativa arbetet med post, växel, betygshantering, studieadministration, inköp, statistik och fakturahantering, liksom jag är ett administrativt stöd för rektorer, personal, vårdnadshavare och elever. Jag är också den som planerar och koordinerar skolans olika event: Öppet hus, Prova på-dagar och student bland annat, samt sköter skolans sociala medier. Jag har även hand om externa bokningar och gör rundvisningar på skolan. Vi är en ganska liten enhet så man får hjälpa till där det behövs och ingen dag är den andra lik.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är friheten och bredden i arbetsuppgifter. Jag har också många härliga kollegor och det är inspirerande att arbeta i en naturnära miljö i en förvaltning som hela tiden vill utvecklas och vill ligga i framkant. Jag har själv ingen bakgrund inom den gröna näringen och har lärt mig väldigt mycket nya saker sedan jag började på Svenljunga för fem år sedan. Jag trivs också med att arbeta i en meningsfull verksamhet där vi utbildar den framtida arbetskraften i skogen och inom turism, men framför allt ser eleverna växa upp från tonåringar till vuxna.
Vilka utmaningar kan du möta i vardagen? Hur tar du dig förbi dem?
En utmaning är att jag är ensam i min roll på Svenljunga och tillhör både skolans personal och förvaltningens verksamhetsstöd. Det är lite som att sitta på två stolar ibland! Vi är minst en koordinator på varje skola som är i samma sits, så vi har ett nära samarbete och täcker för varandra vid behov. Det gör också att jag är engagerad i många olika frågor på olika plan i verksamheten, vilket ger en bra överblick. Jag har min chef på distans, men jobbar nära rektor, vilket för med sig både fördelar och nackdelar. Jag har som sagt en stor frihet, men också ett stort ansvar.
En annan utmaning är att få tillgång till den information jag behöver för att kunna koordinera och utföra mitt arbete, och att få personal och elever att kugga i och ha en samsyn när det kommer till exempelvis event och andra kommunikationsinsatser. Det kan gnissla lite på vägen, men det brukar bli väldigt bra i slutändan!
Vad driver dig i ditt yrke?
Även om jag inte är den som arbetar närmast eleverna så är jag stolt över att tillhöra en verksamhet som stöttar eleverna i att utvecklas och växa upp till vuxna människor som är redo för arbetslivet. Det känns meningsfullt och för mig är just meningen med det jag gör en viktig drivkraft. Jag drivs även av bekräftelsen i att vi har gjort ett väl utfört arbete inom marknadsföringen när vi får höga söksiffror och fina ord från våra besökare på Öppet hus och Prova på. Jag drivs även av viljan att utveckla och förbättra, både mig själv och verksamheten, och det arbetet tar aldrig slut.
Vad har du gjort tidigare? Vad har du för utbildning?
Jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet och arbetade därefter inom turism och restaurang i några år innan jag utbildade mig till personalvetare vid Högskolan i Skövde. Innan jag landade hos Naturbruksförvaltningen arbetade jag bland annat inom kommunen, inom textilindustrin, på turistbyrå och som reseledare och bussguide.
Vad gör du helst en ledig dag?
Jag har barn så naturligtvis tillbringar jag helst min lediga tid med dem. Jag tycker om god mat och är svag för fika, så det blir gärna ett besök på något mysigt café med fika som är bakat från grunden. Jag tycker också om att gå på loppis, tränar gärna ett pass, vandrar i skogen, umgås med vänner, eller grejar med hus och trädgård.