Att välja att vara med och att välja att inte vara med
Max letar i väskan efter lappen från flöjtläraren där det står om de två kommande flöjtuppvisningarna som ska gå av stapeln innan jul. Max funderar på om han ska strunta i lappen och låta den ligga kvar. Kanske är det lika bra för det här vill Max inte vara med på. Stå där längst fram och vara rädd för att sätta fingrarna fel. Och så kan alla höra. Max är inte alls säker på att han vill att alla ska veta att han spelar just flöjt. Flöjt är väl egentligen lite…töntigt. Men ändå ganska kul. I alla fall när det bara är Max, läraren och Josef. Då är det bra. Så skulle det alltid vara. Både Max och Josef brukar vara fokuserade och det är mycket lättare att låta bli att småbråka, vilket annars kan vara jättesvårt. Men att visa andra. Nej. Max låter lappen ligga kvar i väskan. Där kan den glömmas bort lite. ”Hej Max”, säger mamma. ”Jag fick mail från flöjtläraren och hörde om era uppvisningar. Vad kul!”
Vissa barn och vuxna älskar att stå i centrum, prata och visa upp sig inför andra. Andra gör det inte. Bara för att ett barn tycker om att sjunga, spela, skapa eller dansa, är det inte säkert att barnet vill dela det med andra än med dem i gruppen. Det är kanske inte ens så att barnet vill dela det med någon. I alla fall inte just nu, i den här åldern, i den här gruppen, med just de här andra barnen. Det betyder inte att barnet inte kommer att vilja framföra eller visa upp saker senare, vid ett annat tillfälle, under andra förutsättningar. Det kanske inte ens betyder att barnet inte tycker om det han eller hon gör. Inte alls faktiskt. Det är helt enkelt två olika saker, att skapa själv – och att visa för någon annan.
Vad är en lärandeprocess? Vad är målet med undervisningen? Ordet process syftar till utveckling. Kopplat till ett arbete så anar vi att det är något som har startat, men som ännu inte är klart och färdigställt. Något som är på gång, men som fortfarande behöver funderas kring, ändras och jobbas med. I arbetet kan det vara lätt att bara fokusera på målet och glömma vägen dit, som om det där vi gör varje dag inte skulle vara lika viktigt som själva avslutningsdagen, målgången, resultatet. Resan är som bekant en del av målet.
Förslag!
- Se till att det ofta och kontinuerligt finns möjligheter för att visa upp någonting så att det blir en självklar del av verksamheten.
- Acceptera att alla inte vill vara med på framträdanden. Det är okej. Gör det enkelt för eleven att välja deltagande eller inte.
- Om en elev inte vill vara med på själva uppvisningstillfället kanske eleven vill vara med genom att ni visar upp en kort filmad sekvens där hen deltar. Detta kan givetvis också kombineras med deltagande i stunden.
- Berätta att det också går bra att ändra sig, om eleven vid ett senare tillfälle skulle vilja vara med.
- Berätta att det finns olika arbetsuppgifter runt ett framförande. Kanske någon vill ansvara för ljus, ljud, eller kommunikation?
- Även om det är ett viktigt moment att lära sig framföra eller visa upp något – så tänk att det är en succesiv process. Nästa termin kanske det ser annorlunda och ut och det viktigaste är att eleven uppskattar undervisningen och vill fortsätta lära sig mer.
- Gör det möjligt för elever att vara med som publik. Här får de chansen att få en bild av hur det går till och vad som sker i ett sådant här sammanhang – kanske väcks en lust att testa själv nästa gång?
Hur gör vi?
Fundera tillsammans...
- Hur frågar vi om en elev vill vara med i ett framträdande?
- Hur gör vi när någon inte vill?
- Hur gör vi när föräldrar har åsikter om framträdandena eller inte är nöjda med barnets deltagande?