Välkommen till webbmaterialet Vad sätter vi på scenen? som består av tolv kapitel, kopplade till scenkonst. Med begreppet scenkonst menas här samlingsnamnet för konstformer som framförs direkt för en publik. I materialet har vi valt att använda orden kulturskola, elev och pedagog, det går lika bra att använda andra beteckningar, som musikskola, deltagare och lärare.
Tematiskt behandlas genus, normer, representation, konstnärliga och pedagogiska val samt delaktighet och inflytande. Materialet går att läsa individuellt eller tillsammans med kollegor och behöver inte läsas i en särskild ordning. Förhoppningen är att inspirera både på individnivå och på organisationsnivå – och att materialet ska vara en hjälp för att flytta fram positionerna.
Vi hoppas att du som tagit del av materialet ska känna dig stärkt i redan befintlig kunskap och har fått möjlighet till reflektion och insikter som kan underlätta arbetet med att göra medvetna val både på kort och lång sikt. Vi hoppas också att materialet ska inspirera till att skapa framtidens scenkonst!
Projektet Vad sätter vi på scenen? är en del i en särskild satsning på kulturskolan i Västra Götalandsregionen 2018–2020, som Förvaltningen för kulturutveckling (tidigare Kultur i Väst) fick i uppdrag att göra. Projektet bestod av tre delar. Den första delen var den Kulturskolepedagogdag som genomfördes i samarbete med Göteborgs universitet 2019. Del två bestod av coachning där tre kulturskolor i Västra Götalandsregionen fick möjlighet att utveckla sitt arbete med stöd av Lisa Lindén. Den tredje delen är ett webbmaterial. Alla tre insatserna hänger ihop och syftet är att skapa plats för nya kreativa scenuttryck och upplevelser.
Webbmaterialet är skrivet av Lisa Lindén, på uppdrag av och i samarbete med Förvaltningen för kulturutveckling (tidigare Kultur i Väst). Lisa Lindén är genusvetare och dramaturg och arbetar inom flera kulturområden.
Nu börjar vi!