Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Syncentral Vänersborg

Kontaktuppgifter

Öppettider

måndag - torsdag
8:00 - 16:30
fredag
8:00 - 16:00

Besöksadress

Vänerparken 21, plan 6
462 35 Vänersborg

Välkommen

Vi arbetar för att förbättra livssituationen för dig som har måttlig synnedsättning till blindhet. Det gör vi genom habilitering, där man bygger upp nya förmågor, och rehabilitering, där man tränar upp förmågor som man tidigare haft. 

Du kan få hjälp med:

  • Träning av dagliga aktiviteter med eller utan hjälpmedel
  • Psykosocialt stöd och rådgivning  
  • Vägledning och information till anhöriga, närstående och personal  
  • Samordning och uppföljning av insatser 

Inför ditt besök hos oss

Har du feber, snuva, hosta, luftvägsproblem och influensasymtom ska du inte komma till mottagningen. Kontakta oss per telefon eller via 1177 Vårdguidens e-tjänster så bokar vi en ny tid eller ett videobesök på distans. 

Gå till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Läs mer om digitala vårdmöte

Att ta med till besöket

  • Kallelse
  • Legitimation
  • Eventuellt högkostnads- eller frikort


Ledarhundar

Ledarhundar kan finnas i lokalerna.

Hund med sele

Tolk

Meddela i god tid före besöket om du behöver tolk

 

Betalning och anmälan

Anmäl dig och betala på mottagningen, om du inte har fått ett annat besked i din kallelse. Du får gärna betala med betalkort. Frikort gäller. Är du under 20 år eller över 85 år är besöket avgiftsfritt.




Omboka eller avboka din tid

Vill du omboka eller avboka din tid ska du göra det minst 24 timmar innan avtalad tid för att slippa betala patientavgift. Du kan omboka eller avboka din tid via 1177 Vårdguidens e-tjänster.

1177 Vårdguidens e-tjänster.

 

Uteblivet besök

Har du inte lämnat återbud 24 timmar innan avtalad tid får du betala en patientavgift (gäller även om du har frikort eller om besöket var avgiftsfritt).

 

Kontakta oss via 1177 Vårdguidens e-tjänster

För frågor om vård över nätet är det viktigt med säkerhet. 1177 Vårdguidens e-tjänster har en personlig inloggning där både du och vårdpersonal är identifierade. Dina personuppgifter och information är skyddad. 

Du kan bland annat:

  • Omboka och avboka tid
  • Kontakta din mottagning
  • Skriva egenremiss

1177 Vårdguidens e-tjänster.

 

 

Tack för att du avstår starka dofter 

Cigarettrök, parfym och andra starka dofter ger problem för människor med astma, allergi och överkänslighet

 

Sammanhållen journalföring

När du har kontakt med vården, kan läkaren eller annan vårdpersonal fråga dig om ditt samtycke till att ta del av dina journaluppgifter. Du har rätt att stå utanför sammanhållen journalföring. Då ansvarar du själv för att informera om vad vårdpersonalen behöver veta för att kunna ge dig god och säker vård.

Sammanhållen journalföring på 1177.se

 

Synpunkter

Vi vill gärna veta vad du som patient eller närstående tycker om den vård och service du får. Dina synpunkter eller klagomål är viktiga för oss och hjälper oss att förbättra vår verksamhet. Ibland uppstår missnöje och problem och då vill vi göra vårt bästa för att försöka reda ut problemet.

Lämna synpunkt

 

Bli patient hos oss

Vi är till för dig som:  

  • Har så nedsatt syn att det är svårt att läsa vanlig text med vanliga glasögon och bra belysning.  
  • Har svårt att orientera dig med hjälp av synen eller har andra svårigheter i det dagliga livet.  

För att komma till oss måste du ha en remiss från ögonläkare. 

Enhetschef

Mitt Vårdmöte

Med e-tjänsten Mitt vårdmöte kan du träffa din behandlare via din mobil eller dator.

Senast uppdaterad: 2021-08-24 14:54