Delaktighet i kulturskolan

Vill du utveckla arbetet med delaktighet på din kulturskola? Välkommen att kontakta oss!

Vad menar vi med delaktighet?

I samband med Kulturskolepedagogdagen 2021, då temat var just delaktighet, etablerade vi följande tre betydelser av begreppet:

  1. Påverkan och inflytande​
    Här handlar det om att hitta välfungerande former av elevinflytande på kulturskolan och bra exempel och metoder för att låta barn och unga påverka innehållet.
    Kan barn och unga delta i verksamhetsplanering på samma villkor som de vuxna?
  2. Vidgat deltagande​
    Här tittar vi på hur man kan jobba för att nå nya grupper av barn och unga eller att hitta sätt för att överbrygga hinder för deltagande så som avstånd, ekonomi eller funktionsnedsättningar. ​
    Hur ska vi nå de som inte är med?
  3. Känna sig välkommen och lyssnad på.​
    Här vill vi beskriva ett förhållningssätt som visar att kulturskolan är en plats för just det här barnet, just den här individen – att ge förutsättningar för delaktighet. ​Kanske är detta något vi tar för givet att vi kan och gör, men exakt hur gör vi?   

Ljudstudio. I mitten ett vitt, avlångt bord. På vardera sida sitter två ungdomar.
​Ungas inflytande i kulturskolan

Boråsregionen är ett av fyra kommunalförbund i Västra Götalandsregionen och arbetar för kommunernas gemensamma intressen. Sedan 2017 finns en gemensam vision för kulturskolorna där. Utifrån Boråsregionens kulturplan arbetar kulturskolorna med olika utvecklingsprocesser. Bland annat genom att vara en del av Kulturskolerådets nationella projekt Ungas inflytande i kulturskolan (läs mer om projektet nedan).
Just nu pågår där ett arbete med att systematisera barn och ungas delaktighet och inflytande över kulturskolans verksamhet på individ-, grupp- och organisationsnivå. Arbetet leds av utvecklingsledare Anna Rådvik Sanner.

Lyssna till elever från Boråsregionen, som även varit referensgrupp inför Kulturskolepedagogdagen 2024, och deras kloka tankar om ungas inflytande och utveckling inom kulturskolan.

Medverkande i podden:
Sama Abazied, Borås kulturskola
Sofia Hultberg Kennborn, Borås kulturskola
Alba Gustafsson, Tranemo kulturskola
Anton Jarvoll, Mark kulturskola

Samtalet leds av Anneli Abrahamsson, Kulturförvaltningen i Västra Götalandsregionen.

Du hittar podden här

Du hittar en textad version av podden här

Regional Kulturskola - Borås Kulturskola  

Forum för lärande

Ungas inflytande i kulturskolan

Kulturskolerådet har beviljats ett treårigt projekt från Arvsfonden för att ett antal kommuner ska få möjlighet att arbeta för att stärka ungas inflytande i kulturskoleverksamhet. Det ska ske genom stöd till unga engagerade i lokala och regionala plattformar för ungdomsinflytande och genom att etablera ett nationellt ungdomsnätverk. Vidare att organisera erfarenhetsutbyten i form av demokratidagar, synliggöra lärande exempel samt ta fram metodmaterial. I projektet deltar cirka 96 kommuner och projektets målgrupp är unga mellan 13 och 19 år. 2024 går projektet in i sitt sista år.

Se filmat föredrag om delaktighet i kulturskolan

Kulturskolan i Göteborgs stad spelade i samband med Kulturskolepedagogdagen 2021 in denna film om guiden för tillgänglighet och bemötande. Den är till för att alla som arbetar inom kulturskolan ska kunna göra verksamheten mer inkluderande för alla deltagare.

Ungas delaktighet genom arrangörskap

Vi arbetar med att öka ungas delaktighet med arrangörskap som metod. Med arrangörskapet i fokus stärker man ungas möjligheter till att aktivt påverka och delta i kulturlivet.

Metoder, handledningar och läsning för delaktighet i kulturskolan

Unga Direkt – en metod för att lyssna på barn och unga

Unga Direkt är en metod i sex konkreta steg som Barnombudsmannen tagit fram. Den bärande tanken är att barnen är experter på sin egen situation och utifrån denna kan dela med sig av erfarenheter och åsikter. Genom att använda metoden får du viktig kunskap, information, idéer och synpunkter från barn och unga.

Ord i färgade bubblor som bildar en blomma. I mitten av blomman står det "glädje".

Från styrdokument till skaparglädje

Från styrdokument till skaparglädje är ett reflektions- och samtalsverktyg för dig som arbetar som pedagog inom kulturskolan med elever med olika funktionalitet. Fortbildningsmaterialet består av två kortare föreläsningar, samt material för reflektion och kunskapsdelning. Det kan användas individuellt eller i grupp.

Kontakt

Vill du utveckla arbetet med delaktighet på din kulturskola? Välkommen att kontakta oss!

Anette Andersson Huber

Producent

Telefonnummer

Åsa Jansson

Konsulent

Telefonnummer