Språk
Texter måste vara anpassade för målgruppen, väl genomtänkta och skrivna med ett vårdat, enkelt och begripligt språk. Sökmotorer prioriterar sådana texter och de är lättare att förstå.
Texter på Västra Götalandsregionens webbplatser ska skrivas med enkelt och begripligt språk. Då blir de effektiva att läsa, och kan förstås av ett stort antal läsare. Klarspråk gäller för allt vi skriver i Västra Götalandsregionen.
Språk, ordlistor och kurser i klarspråk (länk till VGR:s intranät)
Språk i VGR:s varumärkesmanual
Samma riktlinjer gäller för webbtexter som för papperstexter, men vissa råd gäller specifikt på webben. Att texten är överskådlig är extra viktigt eftersom besökaren kan hamna mitt i ett sammanhang via till exempel en sökmotor. Rubriker, ingresser, punktlistor och länktexter hjälper till att strukturera innehållet.
Sökmotorer har lättare att tolka webbsidor med enkelt och begripligt språk för att sen matcha sidan mot olika användares sökfrågor. En välskriven sida som som svarar på användarens frågor premieras av sökmotorerna.
Enkla tumregler när du skriver texter:
- Sammanfatta innehållet på sidan i ingressen.
- Inled med det viktigaste för den målgrupp sidan vänder sig till.
- Skriv informativa rubriker
- Använd korta texter och stycken.
- Se till att texterna vänder sig till målgruppen.
- Använd inte förkortningar i texter
- Använd blankrad som styckemarkör
- Använd gärna punktlistor för uppräkningar
Börja med ingressen
Ingressen ska alltid tala om för besökaren vad sidan handlar om. Den hjälper besökaren att förstå om den hamnat rätt, eller behöver söka vidare efter rätt information.
Rubriker hjälper till
Bra rubriker hjälper besökaren att hitta i texten. Rubrikerna är särskilt viktiga för personer som använder skärmläsare, som kan läsa upp en lista över rubrikerna på en sida. Rubrikerna ska vara lagom långa och sammanfatta vad sidan eller avsnittet handlar om. Alltför korta och allmänna rubriker ger inte besökarna så mycket hjälp.
- Dina rubriker ska innehålla nyckelord ur texten.
- Använd gärna verb.
- Rubrikerna kan vara 5-10 ord långa.
- Skriv rubriker med gemener.
Läs gärna rubrikerna utanför sitt sammanhang, till exempel genom att lista sidans rubriker. Se till att det går att förstå vad de avsnitten handlar om enbart genom att läsa rubrikerna.
Använd samma ord och termer
Var konsekvent med hur du använder ord och termer, för att undvika feltolkningar. Kontrollera konsekvensen i ditt ordval på webbplatsen, både i texter och i navigation och funktioner. En besökare som har hittat vad den letar efter blir förvirrad om flera termer för samma sak används. Samtidigt måste en viss variation förekomma för att inte texten ska bli för jobbig.
Använd bara de facktermer som din läsare behöver och förklara vad termerna betyder. Gör gärna en separat ordlista intill texten om du anar att din text har både kunniga och nya läsare.
Skriv överskådligt
Skriv alltid ut förkortningar. De stör läsningen. Förkortningar kan dessutom vara svåra att tolka för skärmläsare och andra talsyntestjänster.
Skriv korta raka meningar, där det viktigaste verbet kommer tidigt. Var alltid tydlig med vem som gör vad. Skriv hellre ”Patientnämnden behandlar 200 ärenden per år” än ”200 ärenden per år behandlas”.
Låt det som hör ihop stå i ett stycke. Stycken kan variera i längd, men tre till tio meningar är vanligt. Låt gärna den första meningen sammanfatta stycket och utveckla sedan resonemanget med förklaringar och exemplifieringar.
Gör listor på rätt sätt
Använd verktygen punktlista och nummerlista för att skapa listor. Skärmläsare och andra hjälpmedel behöver korrekt kodade listor för att kunna signalera till besökaren att en lista faktiskt är just en lista. Använd inte specialtecken från tangentbordet för att göra listor.
Siffror i text
I löptext skriver du små tal med bokstäver och stora tal med siffror. Talen ett till tolv skrivs med bokstäver. 13 och högre skriver du med siffror.
Undvik att blanda siffror och bokstäver när de står i samma stycke eller sammanhang. Välj det som passar bäst och försök vara konsekvent. Om texten innehåller väldigt många tal eller om det är själva talen som är det viktiga kan du skriva dem med siffror. Detsamma gäller i tabeller, listor, prisuppgifter och så vidare.
Så skriver du datum
Skriv ut datum i löpande text – den 14 juni 2015. Den förkortade formen 2015-06-14 kan du använda i dokumenthuvuden, tabeller och diagram.
Använd fetstil för nyckelord
Använd fetstil för att markera ord som du vill lyfta fram, så kallade nyckelord. Du ska aldrig stryka under ord i löpande text. Understruken text signalerar att den är klickbar och ska bara användas för länkar.
Undvik att kursivera
Använd inte kursiv text för ord, meningar eller citat som du vill lyfta fram. Kursiv text är svår att läsa på en skärm. Använd citattecken om en titel ska markeras.
Skriv inte under arbete
Undvik formuleringar av typen "sidan är under uppdatering", "här kommer snart att finnas...". Denna information tillför inget för besökaren och gör att sidan känns ofärdig. Det är bättre att bara uppdatera sidan efter hand.
Översättningar
Språklagens krav på vårdat, enkelt och begripligt språk gäller alla språk som används i offentlig verksamhet.
Det finns mycket att tänka på när du översätter en text. Det första är att använda de översättare som VGR har upphandlat. Använd inte automatiska översättare. Det är visserligen billiga, men de kan ge dig översättningar som varken du eller VGR kan stå för.
Att välja vilka språk information ska översättas till kan vara svårt. Vilken målgrupp du vänder dig till avgör.
Lästips
Skriva för webben, skrivguide från Internetstiftelsen i Sverige