Gästkollegor på målerikonserveringen

Tre konservatorer, två kvinnor och en man, står lutade över en mycket stor och gammal oljemålning. De arbetar intensivt med olika delar av målningen. Målningen förställer en familj med sex barn.
Lars Ivar Nilsson (Laholms målerikonservering), Ann-Marie Mild (SVK) och Martina Petersson (Laholms målerikonservering) arbetar intensivt med 1600-talsmålningen.
Fotograf: Gabriella Kalmar

Under maj månad 2020 hade målerikonservator Ann-Marie sällskap inne på målerikonserveringen av våra kollegor Martina Petersson och Lars Ivar Nilsson från Laholms målerikonservering (http://www.konservera.se/). De arbetar med en målning från Torups kyrka i Hylte kommun.

Målning i naturlig storlek

Målningen föreställer prosten Sven Ausenius, hans maka Ingrid Rubenia och deras sex barn. De är avmålade i naturlig storlek och det är Sven Ausenius själv som målat, år 1668. Ingrid Rubenia var dotter till kyrkoherden i Vittaryd, Nils Rubenius. Två av barnen på målningen har små kors ovanför sig – de var döda.

Rundresa i Europa

Ausenius föddes i Ås socken i Växjö stift. Han kom från en bondfamilj. Han reste runt i Europa efter sin filosofie kandidatexamen och vistades bland annat vid drottning Kristinas hov i Rom. Det sägs att hon försökte övertala honom att konvertera till katolicismen – men han tackade nej och reste hem till Sverige. År 1659 blev han lektor i Växjö, och 1665 blev han kyrkoherde i Torups socken.

Ett arbete i flera etapper

Arbetet med målningen sker i flera etapper. Till att börja med monterades målningen av från pannån för första gången på över trehundra år. Pannån var sammanfogad av sju handhyvlade brädor, sammansatta med trädymlingar. De gamla handsmidda spikarna hade frätt hål i linneduken och prydnadsramen var den som endast höll målningen på plats. Målningen monterades på skivor och transporterades från kyrkan till SVK:s ateljéer.

Konservatorerna inledde arbetet med en noggrann torrengöring av dukens baksida. Linneduken är sammansydd av tre stycken 70 cm breda våder. Målningen impregnerades för att binda färgskiktet mot duken igen – risken fanns annars att färgflagor släpper och lossnar. Därefter genomgick den en så kallad laminering - en förstärkning på baksidan med polyesterduk. Till detta användes vårt specialbyggda lågtrycksbord. Arbetet med att rengöra färgskiktet från smuts och gammal brun fernissa påbörjades. Väl tillbaka i Laholms konserveringsateljé fortsätter arbetet vidare med rengöring, kittning, retuschering och fernissning för att slutligen transporteras tillbaka till Torups kyrka för återmontering på den ursprungliga pannån.