Kriterier för ordnat införande

Syftet med ordnat införande är att underlätta ett effektivt och jämlikt införandet av nya läkemedel och behandlingsmetoder i rutinsjukvård

Kriterier

Nedanstående kriterier behöver vara uppfyllda för att nominering till ordnat införande ska kunna komma ifråga. Efter nominering vidtar en ordnad granskningsprocess för att kunna bedöma patientnyttan.

  • Frågan ska röra läkemedel, medicinteknisk produkt eller metod för införande rutinsjukvård. Med metod avses metoder inom hälso- och sjukvård för utredning, behandling och uppföljning. 
    Centrumbildning, ny organisering, verksamhetsutveckling, inmatning i register, FoU, strategiska utrustningsinvesteringar och IT-system hanteras inte inom ordnat införande.
  • Läkemedlet, produkten eller metoden får inte vara infört i rutinsjukvård i regionen på nominerad indikation. Ordnat införande kan dock vara aktuellt om det föreligger en större ojämlikhet eller underanvändning i regionen och att ordnat införande är kopplat till regional plan för att åtgärda detta.
  • Läkemedlet ska ha marknadsföringsgodkännande och den medicintekniska produkten ska vara CE-märkt.
  • Kunskapsunderlag under framtagande, eller som planeras att ta fram, på nationell nivå, av t ex Socialstyrelsen, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket eller NT-rådet, behöver inte vara klart vid nominering, men i god tid före beslutsdatum.
  • Det ska finnas ett vetenskapligt underlag för att ta ställning till patientnyttan.
  • Ett införande ska medföra betydande regionala konsekvenser. Minst ett av nedanstående kriterier ska vara uppfyllt.
    • De årliga merkostnaderna i regionen ska uppgå till minst 2 mnkr om införandet ska ske på en vårdnivå och till minst 4 mnkr om införandet ska ske på flera vårdnivåer. De fyra vårdnivåerna är primärvård, länssjukvård, regionvård och nationell högspecialiserad vård.
    • Kräva större organisatorisk förändring som berör flera vårdnivåer eller flera utförare.
    • Komplexa etiska överväganden, till exempel principiellt nya etiska överväganden.