Riva hinder – ett verktyg i möten med patienter som har migrationserfarenhet

Uppdaterad:
Publicerad:

Kunskapscentrum för jämlik vård får många frågor från chefer och medarbetare som vill veta mer, läsa på och prata om situationer som rör patienter och närstående som kommer från ett annat land eller sammanhang än medarbetaren kanske själv gör. Riva Hinder är ett verktyg som utgår från hur ett mer kulturellt medvetet förhållningssätt kan riva hinder och bidra till mer jämlik vård och hälsa – och samtidigt skapa en bättre arbetsmiljö.

Materialet utgår från frågor som: Hur kan jag göra för att nå fram och få patientens förtroende? Hur ska jag få till ett bra tolksamtal? Vad behöver jag tänka på när jag frågar om psykisk ohälsa? 

Riva hinder är ett gratis material för förbättringsarbete, och regionutvecklare på Kunskapscentrum för jämlik vård kan vara ett processtöd i användandet.

Låter det intressant? Välkommen att kontakta Sara Tedsjö på sara.tedsjo@vgregion.se.  
 
Mer information om Riva hinder och andra verktyg som kan bidra till mer jämlik hälso- och sjukvård på webben: Jämlik vård - Vårdgivarwebben.