Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Vanliga frågor och svar

Innan du kontaktar supporten kring din fråga så kan svaret på din fråga kanske hittas här.

Aviseringar

Bifoga filer

Behörigheter

Inloggningsproblem

Ärendehantering

Förändringar i KiV

Kontaktkort

Varningstriangel

Aviseringar

Om invånaren har aktiverat avisering, sms eller e-post, under sina personliga inställningar får de ett sms eller e-post så fort något hamnar i deras inkorg. Det kan vara en tidbokning eller en fråga/svar från vården. I aviseringen står det endast att man har fått ett meddelande/en fråga i 1177 Vårdguidens e-tjänster samt att man måste logga in för att läsa svaret. 

Det är bra att prata med invånaren om vikten av att aktivera avisering så att de vet när de får något i sin inkorg från vården. 

Observera att detta inte ska blandas ihop med de sms så utgår från vissa tidbokningssystem med tex påminnelser, dessa skickas från resp tidbok.

För att man ska få en mejlavisering om att ett ärende har inkommit så måste man lägga till adress under Aviseringsinställningar - Avsisering om nytt meddelande till vården.  Fyll i de e-postadresser som ska få ett meddelande när ett nytt ärende inkommer till mottagningen. 

Det finns två olika aviseringar. Dels en avisering som går ut när ett ärende har inkommit och dels en avisering när en vårdgivare ska besvara ett ärende. Aviseringen som man får när man har fått ett ärende tilldelat sig hittar man under "Personliga inställningar". Det är alltså en inställning som varje person måste göra. Där väljer du om du vill ha avisering på mejl eller sms. 

Detta ställer du in under dina personliga inställningar. Du kan där välja om du vill ha avisering till mejl och/eller mobiltelefon. Om inte mejladressen stämmer, prova att uppdatera mot HSA. Om den fortfarande är fel, kontakta din KiV-administatör som får ändra i KiV. Finns inge mobilnummer att välja så saknas detta i KiV, be din KiV-administratör att lägga in detta 

Kontakta din mottagning så ska de plockar bort din mejladress under aviseringar samt din behörighet. Det är administratören på varje mottagning som ansvarar för detta. Mejladressen finns förmodligen inlagt under mottagningens aviseringsinställningar.

 Kontakta din mottagning så att de plockar bort din behörighet samt kontrollerar så att din mejladress är borttagen från mottagningens aviseringar. Nyhetsbrevet skickas ut till de som står angivna som administratörer och ärendehanterare i systemet. Det är administratören på varje mottagning som ansvarar för detta. Kontrollera också så att epost är borttagen under aviseringar.

Man behöver ha behörigheten ärendehanterare eller ärendemottagare för att kunna bifoga en fil i ärendet. Här kan du läsa om hur man bifogar fil, vilka format som är möjliga och hur invånare kan bifoga filer. 

Observera att mottagningen måste ha rutiner för hur man hanterar inkomna filer.

Vårdgivare och invånare bifoga fil

Behörigheter

Du kontaktar den som är administratör på den enheten så att denne lägger till din behörighet. All behörighet läggs till av de lokala administratörerna.

Du kontaktar mottagningen och ber den lokala administratören att ta bort din behörighet.

Då har man inte tagit bort mejlaviseringen. Under mottagningens aviseringar kan man lägga till mejladresser som får en avisering när ärende inkommit. Även om man har tagit bort behörigheten så fortsätter aviseringarna gå ut om man inte tar bort mejladressen. Personen kan däremot inte komma åt informationen och läsa eftersom behörigheten är borta.

Korrekta uppgifter om användaren visas men ett meddelande visar att personal inte finns i e-tjänsterna. När användaren läggs till i e-tjänsterna visas felmeddelande "Ett oväntat fel har uppstått". 
Detta beror på att ett mellanslag kommit med vid kopiering av HSA-id. Ta bort mellanslaget och sök om för att lägga till behörigheter. 

Inloggningsproblem

Ibland kan man behöva rensa cookies. Ta ur tjänstekortet, stäng alla webbläsare och och gå in i kontrollpanelen och rensa cookies. Prova sedan att logga in igen. 

Om det är driftstörningar ska det visas på startsidan där du loggar in. Vid enstaka fall kan driftstörningen innebära att den nationella supporten inte kan lägga in meddelande om driftstörning och då kan man alltid hitta information på Ineras sida om driftstörningar

Hantera inkomna ärenden

Nej, det går inte. Om en invånare skickar in ett ärende till fel mottagning är rekommendationen att man hänvisar till rätt mottagning och gärna skickar med en länk till mottagningens kontaktkort på 1177.se

Man kan alltid se mottagningens alla ärenden under "mottagningens ärenden" och de ser man om man har behörigheten ärendemottagare. Man går sedan in på respektive ärenden och kan där se alla svar och aktiviteter som skett. 

Vill man ge invånaren möjlighet att fortsätta dialogen i samma ärende ska man besvara genom funktionen motfråga. Då är ärendet fortfarande öppet och både vårdgivare och invånaren kan ha en dialog i samma ärende. 

Om vårdgivaren skickar en motfråga och denna ligger obesvarad i en månad så avslutas ärendet automatiskt av systemet. 

Förändringar i KiV

Namnet på enheten kommer att uppdateras automatisk i e-tjänsterna och man behöver inte göra något, ingen ny aktivering av enhet behöver göras. (endast om man byter HSA-id)

Ja. När man får helt nytt HSA-id på enhet (eller funktion) så måste man aktivera den nya enheten genom att skicka ett mejl enligt instruktioner som ni hittar under Kom igång. 

När man har aktiverat den nya enheten ska den gamla inaktiveras enligt instruktioner som ni hittar under Rutiner och styrande dokument.

Frågor om kontaktkort, vad som syns om mottagningen på 1177.se och aktiverade e-tjänster

Efter att man har aktiverat ärendetyperna kan det dröja en stund innan de syns på kontaktkortet på 1177.se.

Informationen på kontaktkortet i Hitta vård uppdateras kl 09:00, 11:00 och 23:00 varje dag. I inloggat läge och eventuellt på andra sidor där de är länkade och ärenden kan inkomma syns de direkt.

 

 

De flesta uppgifterna på kontaktkortet i Hitta vård på 1177.se (ej inloggat läge) hämtas från KiV, förutom ärendetyperna som syns när de blir aktiverade i admingränssnittet för e-tjänsterna. 

För att ändra övriga uppgifter som syns om mottagningen på 1177.se så görs det i KiV och det är er KiV-administratör som ansvarar för att ändra de uppgifterna. 

Även i inloggat läge finns ett kontaktkort och de uppgifter som finns där ansvarar er administratör i e-tjänsterna för. 

Det finns vissa obligatoriska fält i KiV som måste vara ifyllda för att mottagningen ska visas på 1177.se. Den vanligaste orsaken till att en mottagning inte syns är att man inte fyllt i alla tekniskt obligatoriska fält. Läs mer om vilka fält som är obligatoriska här.

Den som ansvarar för att fälten är ifyllda är er KiV-administratör. 

Varningstriangel

Om en varningstriangel syns framför mottagningen så bero på att:

  • Mottagningen har bytt HSA-id - kontrollera och jämför med KiV så att det är samma HSA-id. Du hittar HSA-id för mottagningen i e-tjänsterna i adressfältet högst upp och du kan använda Sök i KiV för att hitta mottagingens HSA-id i KiV.
  • Mottagningens slutdatum har passerat - kontakta då er KiV-administratör som får titta över slutdatum i KiV.
Senast uppdaterad: 2022-06-13 09:05