Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Barn och unga som är tillräckligt fysiskt aktiva mår bättre och förbättrar sina förutsättningar för inlärning. Den här sidan riktar sig till dig som arbetar inom för-, grund- och gymnasieskolan och vill veta mer om daglig rörelse, hitta praktiska tips och inspireras av goda exempel. Här kan skolor även finna stöd för hur de kan arbeta mer strukturerat med fysisk aktivitet.
Häng med på en eftermiddag där vi lyssnar, pratar och inspireras till hur vi kan stödja och inkludera barn och ungdomar i rörelse på deras dagliga arenor.
De Aktiva och de Inaktiva är en forskningsrapport som bland annat visar på hur barn rör sig idag, rekommendationer, effekter och orsaker.
På GIH pågår tvärvetenskapliga forskningsprojekt om fysisk aktivitet, hållbarhet och hjärnhälsa. Projekten syftar bland annat till att undersöka förhållandet mellan fysisk aktivitet och hälsosamma hjärnfunktioner samt hur skolor kan bedriva fysisk aktivitet för främjande av hälsosamma hjärnfunktioner. Länk till publikationer från projektet Fysisk aktivitet och hälsosamma hjärnfunktioner hos skolungdomar (DiVA).
Det finns positiva samband mellan fysisk aktivitet, fitness, kognition och studieresultat. Det behövs dock fler studier som tittar på typ av aktivitet, mängd, hur ofta aktiviteten ska utföras och när den ska utföras. Inga studier i denna review visar att det skulle vara negativt med mer fysisk aktivitet. Physical Activity, Fitness, Cognitive Function, and Academic Achievement in Children: A Systematic Review. (Abstract)