Patientnämndens rapporter

Vi analyserar inkomna klagomål och presenterar våra iakttagelser i rapporterna. Här hittar du våra rapporter som vi delar med beslutsfattare inom vården, vårdgivare och andra intressenter.

Vad är syftet med rapporterna?

Syftet med rapporterna är att bidra till förbättringar inom vården genom fokus på personcentrering.

Vems perspektiv lyfter vi i rapporterna?

I våra analyser utgår vi alltid från patienternas och närståendes berättelser och perspektiv. Analyser av berättelser hjälper vårdgivarna att förstå de problemområden som patienter och närstående lyfter.

Vilka tar del av rapporterna?

Rapporterna presenteras för patientnämndens förtroendevalda, som sedan använder sig av dessa för att prata med andra nämnder och styrelser som ansvarar för vården i Västra Götalandsregionen. Även vårdgivare och andra intressenter tar del av rapporterna.

Rapporter 2025

Patientklagomål på NU-sjukvården

Patientklagomål på Sahlgrenska Universitetssjukhuset

Patientklagomål på Södra Älvsborgs sjukhus

Rapporter 2024

Administration - för patienten genom vården

Rapporten analyserar klagomål om administrativa brister inom hälso- och sjukvården i Västra Götalandsregionen. Vanliga problemområden inkluderar försenade eller uteblivna remisser, intyg, provsvar, recept och kallelser. 

Administration - för patienten genom vården

Undersökning och bedömning vid akuta besök

Vid akuta besök i primärvården, ambulanssjukvården och akutmottagningar uppmärksammas brister i undersökning och bedömning. Patienter upplever ofta att deras förväntningar på vården inte möts, vilket leder till otrygghet och missnöje. 

Undersökning och bedömning vid akuta besök

Brist på tillgänglighet och samordning

En gemensam analys av klagomål från Patientnämnderna (PAN) och Inspektionen för vård och omsorg (IVO) visar att vissa patienter inte upplever primärvården som sammanhållen och tillgänglig. Förutom fördröjd vård och behandling visar klagomålen att detta leder till otrygghet och oro.

Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården


Rapporter 2023

Äldre röster om vården

Vanliga klagomål handlar om lång väntetid på vård, bristande kommunikation och upplevd diskriminering på grund av ålder. Många patienter upplever att deras symtom inte tas på allvar. 

Äldre röster om vården - Klagomål till patientnämnden när patienten är över 70 år

Unga vuxna med psykisk ohälsa

Rapporten "Unga vuxna med psykisk ohälsa" från 2022 analyserar klagomål från patienter i åldern 18–29 år i Västra Götalandsregionen. Patienter upplever ofta stress och försämrat psykiskt mående när vårdplaner är otydliga eller när de hänvisas mellan olika vårdgivare.

Unga vuxna med psykisk ohälsa - Analys av klagomål och synpunkter på vården under 2022


Rapporter 2022

Väntan på vård

Rapporten "Väntan på vård" från oktober 2023 analyserar klagomål från patienter i Västra Götalandsregionen som väntar på operation eller annan behandling. Trots vårdgarantin väntade många patienter längre än 90 dagar, vilket ledde till frustration, oro och försämrad livskvalitet. 

Väntan på vård - Patienters upplevelser i väntan på operation eller annan behandling

Långvarig smärta

Klagomålen handlar om bristande kommunikation, otillräcklig smärtlindring och brister i utredning och behandling. Patienter upplever ofta att deras smärta inte tas på allvar, vilket leder till frustration och försämrad livskvalitet. 

Långvarig smärta - Kan bli en upplevelse av att inte känna sig lyssnad till