Patientnämndens rapporter
Vi analyserar inkomna klagomål och presenterar våra iakttagelser i rapporterna. Här hittar du våra rapporter som vi delar med beslutsfattare inom vården, vårdgivare och andra intressenter.
Vad är syftet med rapporterna?
Syftet med rapporterna är att bidra till förbättringar inom vården genom fokus på personcentrering.
Vems perspektiv lyfter vi i rapporterna?
I våra analyser utgår vi alltid från patienternas och närståendes berättelser och perspektiv. Analyser av berättelser hjälper vårdgivarna att förstå de problemområden som patienter och närstående lyfter.
Vilka tar del av rapporterna?
Rapporterna presenteras för patientnämndens förtroendevalda, som sedan använder sig av dessa för att prata med andra nämnder och styrelser som ansvarar för vården i Västra Götalandsregionen. Även vårdgivare och andra intressenter tar del av rapporterna.
Rapporter 2025
Upplevelser av att inte bli lyssnad på och att inte vara delaktig
Rapporten presenterar en analys av klagomål från patienter inom kvinnosjukvården. I klagomålen beskrev patienter känslan av att inte tas på allvar, samt upplevelser av bristande information, långa väntetider och i vissa fall bristande bemötande.
Upplevelser av att inte bli lyssnad på och att inte vara delaktig.
Fördjupad analys av patientklagomål per sjukhus
Patientklagomål på NU-sjukvården
Patientklagomål på Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Patientklagomål på Södra Älvsborgs sjukhus