Uppmaningar utan tjat och gnäll
Tydliga och effektiva uppmaningar är ett positivt sätt att visa vilka förväntningar du har och vad du vill att ditt barn ska göra. Det kan handla om allt ifrån att borsta tänderna på kvällen och göra läxor till att komma överens med syskon.
En effektiv uppmaning ökar sannolikheten att du får till ett samarbete med ditt barn. Uppmärksamheten riktas då mot det som du önskar att barnet ska göra istället för vad barnet inte ska göra, till exempel, ”Jag vill att du sitter i soffan", istället för ”Hoppa inte i soffan!”. Specifika uppmaningar gör budskapet lättare att förstå, och stärker på lång sikt relationen mellan dig och ditt barn.
I en vanlig vardagssituation ger en föräldrar många uppmaningar under loppet av en timma. Många föräldrar hamnar lätt i att tala om vad barnet inte ska göra. Fundera över någon kväll under den senaste veckan då du behövde ge ditt barn en uppmaning. Kunde du hitta en uppmaning som verkligen visade vad du ville att barnet skulle göra? Eller handlade uppmaningen mer om vad barnet inte skulle göra? Hur svarade ditt barn?
Här kommer några tips som fungerar i de flesta vardagssituationer.
Att ge tydliga uppmaningar
- Var specifik – i uppmaningen ska det framgå exakt vad du vill att barnet ska göra.
- Ge bara en uppmaning åt gången.
- Fokusera på det du vill att barnet ska göra: ”Ta med dig din tallrik från bordet är du snäll.”
- Använd en trevlig men bestämd ton.
- Håll dig lugn och samlad.
- Håll ögonkontakt med barnet.
- Var vänlig och respektfull.
- Följ upp - se till att barnet gör det som hen ombetts att göra.
- Uppmärksamma barnet när det samarbetar: ”Tack för att du tog med din tallrik från bordet."/"Vad bra att ringde mig när du kom fram."
Undvik att...
- Skuldbelägga, kritisera eller visa missnöje: ”Det är ditt fel att det är så stökigt här hemma.”
- Ställa en fråga: ”Vill du städa ditt rum?”
- Ge för många uppmaningar på̊ en gång: ”Städa ditt rum, diska och gör dina läxor.”
- Ta upp saker som inte hör till situationen: ”Dina betyg är usla. Städa ditt rum nu.” "Du har alltid varit slarvig. Kommer du ihåg när.....?"
- Ropa långt bortifrån: ”Kom genast hit och sätt på dig dina skor!”
Mindre bra sätt att vägleda:
”Varför hjälper du aldrig till i köket?”
”Skrik inte på din syster.”
”Du grisar ner i badrummet.”
”Du tar aldrig ut soporna.”
Då finns det risk att:
- Barnet känner sig ifrågasatt och går i försvar
- Barnet inte vill samarbeta
- Föräldern blir upprörd, eller ger upp
- Trotsbeteende ökar
- Föräldern tar till allt fler och hårdare konsekvenser
- Med många konflikter kan relationen skadas på lång sikt
Bra sätt att vägleda:
”Jag vill att du sätter in din tallrik i diskmaskinen.”
”Använd en trevlig ton när du pratar med din syster.”
”Häng upp handduken efter dig.”
”Gå ut med soporna nu.”
Större chans att:
- Föräldern ger en tydlig och enkel vägledning om vad som förväntas
- Kommunikationen blir positiv
- Barnet blir mer motiverat att samarbeta
- Föräldern har lättare att se positivt beteende och ge uppmuntran
- Föräldern stärker det positiva ledarskapet i familjen
- På lång sikt stärks relationen positivt
Filmexempel
Här är filmexempel på både bra och mindre bra sätt att ge uppmaningar till sitt barn.
Sammanfattning:
- Fokusera på vad du vill att barnet ska göra, istället för vad barnet inte ska göra.
- Var specifik – det ska framgå exakt vad du vill att barnet ska göra.
- Ge enbart en uppmaning åt gången.
- Använd en trevlig men bestämd ton.
- Följ upp - se till att barnet gör det som hen ombetts att göra.
- Uppmuntra barnet när det samarbetar.
Skriv ut broschyr: