"Mina elever har lika stor rätt till kultur som alla andra"
Många elever från Solhagaskolan i Lödöse har aldrig kunnat besöka museet eftersom miljön är för intensiv. Men läraren Marie Lundberg tror att projektet Jämlik kultur kan ändra på det för flera av eleverna på skolan.
På Solhagaskolan i Lödöse finns det 17 elever och 19 i personalen.
- Det säger lite om eleverna. Vi är en särskola där alla elever har psykologiska funktionsnedsättningar. Nästan alla har autism och nästan alla har ADHD, och de flesta har trippeldiagnoser eller ännu fler, säger Marie Lundberg som arbetar som lärare på skolan.
Eleverna är pojkar i åldrarna 12 till 19 år och de både bor och studerar på Solhagaskolan, eftersom de behöver så mycket stöd och hjälp att de inte klarar av att gå i vanlig särskola.
Bidragit med kunskaper
Eftersom skolan ligger nära Lödöse museum och biblioteket har besök där varit ett alternativ som aktivitet för en del av eleverna. Men inte för alla, eftersom miljön är för intensiv. Det hoppas Marie Lundberg att det ska bli ändring på genom projektet Jämlik kultur, som hon också har varit involverad i genom att bidra med sina kunskaper i planeringen inför projektet.
- Jag har ju varit där mycket med elever. Framför allt har jag haft en pojke som jag var där med ett par dagar i veckan, läste bok och tittade på saker. Det gick jättebra när det var lugnt men om något annorlunda hände, till exempel om en skolklass kom samtidigt, blev det jobbigt. De kanske ville sitta i hans soffa eller göra något annat annorlunda. Ibland har till och med pensionärer varit för högljudda för att det ska fungera.
Vad har du hört från andra om projektet Jämlik kultur?
- Jag har berättat för mina kollegor att det finns möjlighet att skapa ett rum med egen ingång och då blir de eld och lågor och säger ”åh herregud, då kan de här barnen också få byta miljö”, för vi har barn som inte kan komma dit. Det finns inte på kartan som det är nu, men det kanske blir ändring på det.
Ge något exempel på hur projektet kan öka möjligheterna att besöka museet för eleverna?
- Vi har till exempel en pojke som bara sticker iväg till grannarna och tar saker som han tycker är spännande saker, han förstår ju inte varför han inte får göra det. Vi försökte ta med honom till en idrottshall men det var så mycket intryck så han hamnade i bamba och gjorde bambatanterna vansinniga. Den här killen kan vi egentligen inte ta med oss någonstans men nu ser vi framför oss hur vi kan åka till museet och vara med honom i det sensoriska rummet och plocka fram några få föremål som han kan titta och känna på. Det impulsiva lägger sig när man skalar bort. Våra elever behöver små doser och små portioner i taget.
Är det viktigt för dina elever att kunna uppleva museer och andra kulturinstitutioner?
- Ja. På fritiden sitter de helst framför sina skärmar - tv, dator eller telefon. Det blir en så sned bild av verkligheten om de inte får något utöver det. När vi läser om historia är de nyfikna, och de som har lindriga diagnoser tycker att det är väldigt spännande. Mina elever har lika stor rätt till kultur som alla andra och de förstår på sitt sätt.