Så gör du barn och unga delaktiga

Här hittar du konkreta arbetssätt och metoder för hur du gör barn och unga delaktiga.

Guiden Unga utvecklare – att inkludera unga på riktigt! (Västra Götalandsregionen)

Den här guiden har tagits fram av Västra Götalandsregionens unga regionutvecklare. Den ger handledning till vuxna som vill ta sitt ansvar att främja ungas rättigheter och att inkludera unga – på riktigt.

Gå till pdf:en Unga utvecklare - att inkludera unga på riktigt! (vgregion.se)


Principer för att stötta ungas utövande och organisering i kulturlivet (Folk You)

Föreningen Folk You har gjort denna handbok, med en uppsättning principer menade att inspirera den som arbetar med att stötta ungas utövande och organisering inom kulturlivet.  

Gå till pdf:en 19 principer för att stötta ungas utövande i kulturlivet.

 


Handlingsplan för tillgänglighet, delaktighet och inflytande i kulturskolan (Göteborgs Stad)

Kulturförvaltningen och Kulturskolorna i Göteborgs Stad fick 2016 i uppdrag av Kulturnämnden utveckla arbetet med tillgänglighet, inflytande och delaktighet. Denna handlingsplan är ett resultat av detta uppdrag. Denna handlingsplan är också ett första steg för det gemensamma arbetet att ge förutsättningar till konkret handling.

Gå till pdf:en Handlingsplan för till gänglighet, delaktighet och inflytande i kulturskolan, Göteborgs stad. 


Vägledningen Barn- och ungdomsråd (Västra Götalandsregionen)

Barn- och ungdomsråd är ett arbetssätt för systematisk dialog med barn och ungdomar inom hälso- och sjukvården. Det kan vara barn eller ungdomar som träffas mer kontinuerligt eller några som enbart träffas vid enstaka tillfällen. Syftet är att barn och ungdomar som grupp ska få vara medskapare i utvecklings- och förbättringsarbeten.

Gå till pdf:en Barn- och ungdomsråd - Ett arbetssätt för systematisk dialog med barn och ungdomar inom hälso- och sjukvården.


Inspirationsfilm: Delaktighet och inflytande i kulturskolan (Kulturskolan i Umeå)

Här kan du få uppslag och idéer på hur ni kan komma i gång eller gå vidare med frågor kring barnrätt i praktiken och elevinflytande. Framtaget av kulturskolan i Umeå.

Gå till filmen Delaktighet och inflytande i kulturskolan på kulturradet.se


Praktiska metoder i Handbok för barns delaktighet och inflytande (UNICEF)

I del 3 i denna handbok finns ett helt kapitel om praktiska metoder - både för att samla barn, lära känna dem såväl som att fråga eller jobba ihop i projekt.   

Gå till pdf:en Handbok för barns delaktighet och inflytande (UNICEF 2020)


Metodmaterialet Alla Unga (Lunds kommun)

Detta är ett metodmaterial om inflytande och delaktighet för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Inflytandecafé är en av metoderna som utvecklades inom projektet och som används både i Lund och andra kommuner som komplement till exempelvis ungdomsting.

Gå till pdf:en Alla Unga -  ett metodmaterial om inflytande och delaktighet för unga med intellektuell funktionsnedsättning.


Tipssamlingen Från lärare till lärare (Om vi fick bestämma)

I det här underlaget finns samlade tips från elever som varit med i projekt med fokus på ökad delaktighet och inflytande i kulturskolan. Tipsen är allmänna och kan fungera både för kulturskolor och andra verksamheter med unga - enkla tips som att börja med något litet, skapa hängytor, brainstorma eller bygga på sina styrkor.

Materialet är framtaget inom projektet ”Om vi fick bestämma” som syftat till att utveckla former för barn och ungas delaktighet och inflytande i musik- och kulturskolors verksamhet.

Gå till pdf:en Från lärare till lärare - tips från elever som varit med i projekt med fokus på ökad delaktighet och inflytande i kulturskolan. 


Innovationsguidens metodstöd (SKR)

Innovationsguiden ger en metod för att skapa förändring utifrån användarnas behov. Kulturskolan i Göteborgs Stad har använt denna metod för att utveckla sin verksamhet för barn och unga med funktionsnedsättning. På deras hemsida finns en guide och metodstöd för att på egen hand gå igenom en tjänstedesignprocess, steg-för-steg. För dig som vill ha mer stöd finns även utbildningar, coachning och ett nätverk för användardriven innovation.

Gå till innovationsguiden.se

Inspireras av ett exempel

Ett exempel på en verksamhet som använt innovationsguidens metod är projektet ”Barndriven biblioteksutveckling – att utforma entrén till bibliotekets barnavdelning”.  
Lyssna på ett poddavsnitt om processen (från podden Regional Biblioteksstrategi, av Regionbibliotek Västerbotten).


Hitta metoder på Dialogguiden.se

På denna sida hittar du erfarenheter från medborgardialoger som kommuner och regioner i Sverige har genomfört. Utöver exempel finns det olika metoder för dialog som du kan ta del av. Som Hackathon, Lego serious play, Framtidsverkstad, SMS-panel, match-making konferens och Open Space.

Gå till sidan Metoder och exempel på Dialogguiden.se


Metodstöd på Digiteket.se

Digiteket är en plattform för digital fortbildning och inspiration vars främsta syfte är att öka kompetensen hos bibliotekspersonal. De har bland annat ett webbaserat metodstöd för att arbeta på bibliotek med barn och unga ur minoritetsgrupper. Den erbjuder allt från kunskap om grupperna till råd om olika typer av upplägg i mötet med barnen.

Gå till Ringar på vattnet – Metodstöd för samråd med barn och unga tillhörande de nationella minoritetsgrupperna – Digiteket.se


Metoden KulturCrew

KulturCrew är en metod och en resurs för att göra ungdomar i åldern 10-25 år delaktiga eller ansvariga för olika kulturarrangemang. De får utbildning och kunskap inom marknadsföring, värdskap, scenteknik, planering, team, delaktighet. Kulturcrew drivs av ett nationellt nätverk av regioner.  

Gå till kulturcrew.se


Arbetsboken Vi gör det! (Västra Götalandsregionen)

Vi gör det! är en arbetsbok för dig som arbetar med community inom din konstnärliga praktik. Den vänder sig till kulturskapare inom olika konstuttryck. 

Gå till pdf:en Vi gör det! (Västra Götalandsregionen, 2023)


Pedagogiska metoder inom arkitektur (Västra Götalandsregionen)

På den här sidan hittad du flera arkitekturpedagodiska metoder. Som ”Arkitekturboxen – arkitekturpedagogisk metod om byggande”. Och ”Trygghetsvandringar – arkitekturpedagogisk metod om anpassning av det offentliga rummet” samt ”REBUS – arkitekturpedagogisk metod om att utforma skolmiljöer”.    

Gå till samlingssidan på vgr.se/kulturforvaltningen

 


Handboken Slöjda gemensamt – en guide i mod och tålamod (KulturUngdom)

Det här är en guide för dig som vill att fler människor ska mötas i skapande, på lika villkor. Guiden innehåller erfarenheter och tips för att skapa möten mellan människor genom att slöjda och handarbeta tillsammans. Den visar hur människor från olika håll kan dela kunskap med varandra.

Gå till pdf:en Slöjda gemenskap på kulturungdom.


Metoder för användardesign (Lunds universitet))

Nedan finns två handböcker som beskriver konkreta metoder för hur användare kan involveras i en designprocess, både i utvärderande och utvecklande syfte. De är framtagna av Certec, som är en del av Lunds Tekniska Högskola. Certecs verksamhet syftar till att föra samman mänskliga behov med tekniska möjligheter för att underlätta vardagen i hem, i skolor, på arbetsplatser och i samhället.

Metoderna i handböckerna fungerar utmärkt att applicera på vilken process som helst, där man vill arbeta delaktigt.

Gå till pdf:en Haptimap - User study guidelines (Certec, Lunds Tekniska Högskola, 2009) 
          

Gå till pdf:en Dynamic user experiences workbook (Certec, Lunds Tekniska Högskola, 2011)