Vill du utveckla arbetet med delaktighet på din kulturskola? Välkommen att kontakta oss!
Vad menar vi med delaktighet?
I samband med Kulturskolepedagogdagen 2021, då temat var just delaktighet, etablerade vi följande tre betydelser av begreppet:
- Påverkan och inflytande
Här handlar det om att hitta välfungerande former av elevinflytande på kulturskolan och bra exempel och metoder för att låta barn och unga påverka innehållet.
Kan barn och unga delta i verksamhetsplanering på samma villkor som de vuxna?
- Vidgat deltagande
Här tittar vi på hur man kan jobba för att nå nya grupper av barn och unga eller att hitta sätt för att överbrygga hinder för deltagande så som avstånd, ekonomi eller funktionsnedsättningar.
Hur ska vi nå de som inte är med?
- Känna sig välkommen och lyssnad på.
Här vill vi beskriva ett förhållningssätt som visar att kulturskolan är en plats för just det här barnet, just den här individen – att ge förutsättningar för delaktighet. Kanske är detta något vi tar för givet att vi kan och gör, men exakt hur gör vi?