Rösträtt – inspiration och mod i ett
Det sjungs allt mindre i både förskolan och i skolan. Att sångundervisningen tagits bort i lärarutbildningarna är en viktig faktor. Det nationella projektet Rösträtt – sång på förskolan vill råda bot på sångbristen på landets förskolor. I Kulturkatalogen Väst kan man nu boka sångcoacher för att stärka och peppa pedagogerna att våga ge plats för sin egen och barnens röst
– I och med att man tog bort sång ur förskollärar- och lärarutbildningarna så tog man också bort möjligheten för pedagoger att lära sig hur man leder sång i barngrupper. Och om man inte vet hur man gör, då är det svårt att sätta i gång. Rösträttspaketen är en jättebra start för att få i gång sången på förskolan, säger Marit Zetterström, konsulent på Kulturförvaltningen/Körcentrum Väst inom VGR.
Rösträtt – så går det till
Via Kulturkatalogen Väst och projektet Rösträtt – sång på förskolan, bokar du en sångcoach som besöker förskolan tre gånger under en termin. Sångstunderna är 30–40 minuter långa.
– Under de här minuterna lär sig både personal och barn nya sånger. Man leker, dansar och vilar i musiken, upptäcker sina röster, berättar Marit.
Personalen får också verktyg och tips på hur de kan jobba vidare med barnen, bland annat får man som pedagog träna på att sjunga i ett röstläge som är anpassat efter barnens fysiska förutsättningar.
Efter varje träff får personalen också uppgifter att göra inför nästa besök av coachen, för att få möjlighet att testa och öva på att sjunga med barnen.
– Rösträtt - sång på förskolan är en inspiration till förskolorna att komma i gång med sången tillsammans med barnen och att på ett lekfullt sätt leka med sin röst och upptäcka vad är det jag har, vad vi alla har inne i kroppen. Vi bär med oss den här rösten och vi kan uttrycka oss på olika sätt, säger Marit Zetterström.
Sång är viktigt
Namnet Rösträtt står för två saker: att använda sin röst på rätt sätt och rätten att använda sin röst ur ett demokratiskt perspektiv. Förutom att det är roligt att sjunga, så har sången och sjungandet en rad andra fördelar.
– Du tränar gehör, lyhördhet och din empatiska förmåga. Du lär dig språk och att utveckla det. Du får känsla för nyanser i språket och lär dig förstå ord. Forskningen är dessutom tydlig - barn som sjunger mår bättre.
All forskning tyder också på hur viktigt det är att nå just de små barnen. Hjärnan är som mest plastisk fram till sex års ålder. Det går att lära sig saker efter det också givetvis, men det blir svårare. Marit Zetterström berättar om när projektet besökt förskolor där det finns barn som inte har svenska som sitt förstaspråk. Då visar det sig att sången har utjämnat de språkliga skillnaderna och att dessa barn har kunnat vara med på samma sätt som barnen med svenska som förstaspråk.
– Sången öppnar upp och gör att du inte är beroende av att förstå allt. Tillsammans med dina kompisar kan du sjunga och tillägna dig också språket. Så med Rösträtt vill vi att sången ska få vara med mer i alla barns vardag, att alla barn ska få tillgång till sin röst och att personalen med frimodighet och glädje kan guida barnen vidare i det här.
Hoppas på kontinuitet
Feedbacken som sångcoacherna fått på sin insats är genomgående bra. Vårdnadshavare berättar att barnen har börjat sjunga mera hemma, även de som aldrig sjöng förut, har börjat göra det nu. Pedagoger vittnar om att barnen fått upp ögonen för att de har rätt att göra sin röst hörd. Marit Zetterström är glad över att projektet finns och hoppas att det ska skapa kontinuitet ute på förskolorna.
– Genom att arbeta på det här sättet, ger vi personalen metoder att arbeta utifrån. Det blir inte bara en kul grej en gång. Verktygen kommer att göra dem säkrare och förhoppningsvis upptäcker de hur roligt det är att sjunga.
Marit Zetterström, konsulent, Kulturförvaltningen/Körcentrum Väst.
Foto, sångcoacher: Harald Nilsson
Foto, Marit Zetterström: Camilla Lindberg
Information Rösträtt – sång i förskolan
En sångcoach kommer och leder sång i barngrupp 3 gånger på en termin.
Antal deltagare: 25
Ålder: 3–5 år