Mätbara mål och webbanalys
Mål och webbanalys hänger ihop. Mål behövs för att det ska bi tydligt vad webbplatsen ska uppnå. Webbanalys bidrar med förståelse kring hur webbplatsen används och hur innehållet kan justeras för att nå målen.
Varför jobba med mål?
Mål för webbplatser och -sidor gör att det finns en riktning och något att förhålla sig till. Målen ska ha bäring på verksamhetens mål i stort.
Innehållet på webben måste anpassas för att nå målen. Genom att ha mätbara mål kan du följa upp hur väl innehållet möter behoven.
Ha alltid ha med dig verksamhetens mål och stäm av utvecklingen mot dem. Det är viktigt att målen du sätter blir lätta att förstå och möjliga att uppnå. Det blir också tydligt vilket mätvärde som ska användas för att se om ni uppnått målet.
Verktyg och tips för arbete med mål
Ofta kan statistik användas lite schablonmässigt i webbarbete. För att veta vad som är bra resultat på en webbplats krävs mer eftertanke än att bara mäta antal besökare.
Om du sätter ett mål att det är bra med många besökare behöver du också fundera över varför det är bra. Finns det ett egenvärde i att många kommer tillbaka till webbplatsen? Om en webbplats till exempel har som mål att öka antalet sökande till utannonserade sökande så är det kanske bättre att mäta hur många som går vidare och lämnar in en ansökan, än att mäta hur många som besöker sidan. Sen kan du jobba med innehållet för att öka andelen som går vidare med en jobbsökningen.
I listan är lite blandade tips och råd.
- Koppla de övergripande målen till verksamhetens mål.
- Mål ska vara tydligt utformade och webben ska ha ett uttalat syfte.
- Använd hellre färre mål som du följer upp, än många mål som du inte har tid att jobba med.
- Involvera viktiga personer i verksamheten (stakeholders) när du tar fram målen. Kunniga kollegor, en intresserad chef och liknande.
- Bryt ner dina övergripande mål till mål som går att mäta. De som arbetar med målet ska veta om och när det är uppfyllt, eller inte.
- Vad du mäter beror på vad du vill uppnå. Antal besökare säger inte så mycket, egentligen.
- Via webbstatistik kan du mäta trender i besök, hur många som laddar ner ett dokument, tillbringad tid på en sida, vad besökarna klickar på med mera.
- Du kan också mäta dina mål via enkäter, användarundersökningar eller minskade samtal till en supporttelefon.
Olika nivåer av mål
- Övergripande mål – det faktiska målet, behövs för att styra och prioritera. Ska ha en tydlig koppling till verksamhetens mål
- Svårt att mäta med webbanalys
- Mätbara mål – har en tydlig koppling till det övergripande målet, kan vara flera.
- Kräver kvalitativa och kvantitativa metoder
- Kan vara på olika nivåer
- Svårt att säga exakt vad det betyder för verksamheten
Exempel på mål för intranätet
- Övergripande mål
- Ge enklare och snabbare tillgång till digitala verktyg/funktioner/tjänster, både för arbetsuppgifter och för att hantera det som har med den egna anställningen att göra.
- Mätbara mål (mätmetod inom parentes). Sätt mätvärden beroende på nuvarande värde.
- Andel av anställda löser sin uppgift (webbstatistik, enkät).
- Anställd anser att hen hittar vad hen söker efter (enkät, intervju).
- Användning av CTR (vad användare klickar på)
Exempel på mål för vgregion.se
- Övergripande mål
- vgregion.se ska bidra till att intresset för VGR som arbetsgivare ökar.
- Mätbara mål (mätmetod inom parentes). Sätt mätvärden beroende på nuvarande värde.
- Antalet lästa jobbannonser (webbstatistik)
- Atalet som klickat in på prenumerationer på VGR:s jobb (webbstatistik)
- Antal som läser om förmåner (webbstatistik)
- Antal som skapar konto
Webbanalys
Webbanalys är att samla in och analysera data om hur besökare använder webbplatser och vilka behov de har.
Webbananalys kräver flera metoder för djupare svar, till exempel enkäter, fokusgrupper och observationer. Val av metod beror på vad du vill uppnå och ta reda på mer om.
Webbstatistik bidrar med sifferunderlag till analysen. I VGR används Matomo för webbstatistik på intern och extern webb.
Ju mer du vet om webbplatsens besökare desto bättre kan du möta deras behov när du utformar innehållet.
Webbstatistik med Matomo
Webbstatistik bidrar med sifferunderlag och argument i analysen, som antal besökare, sidvisningar, och avvisningsfrekvens.
Du behöver inte logga in för att komma åt Matomo, men du behöver vara inom VGR:s nät.
Läs mer om Matomo på VGR:s intranät
Digital utbildning i Matomo
I Lärportalen finns en digital utbildning om Matomo. Utbildningen innehåller manualer och längre föreläsningar
Utbildning webbanalys med Matomo i Lärportalen (kräver inloggning för VGR medarbetare)