Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Mätbara mål

Sätta mål för sin verksamhet kräver att man delar upp sina mål i olika nivåer, för att det ska bli mätbart. Här följer en introduktion om mätbara mål och om hur du kan ta fram mätbara mål.

Varför jobba med mål?

Fördelen med att jobba med mål för sina digitala tjänster är att det finns något att förhålla sig till. Något som kan styra verksamheten åt förhoppningsvis rätt håll.

Det är viktigt att ha flera mål som verksamheten mäts mot. Annars finns det en risk att ens mål blir manipulerat. Det brukar kallas för Campbells lag: att ju viktigare ett mätvärde är desto större risk att det blir manipulerat.

Ett exempel är ett företag som hade fokus på att hålla kvar sina kunder – customer retention. Anställda hade alltså ett incitament att se till så kunder förblev lojala. Designers gjorde då uppsägningsprocessen så komplicerad som det bara går att göra med resultatet att kunder förblev lojala men då också arga och frustrerade.​

Det svåraste är att sätta värde på sina mål. Ett sätt att sätta ett värde på sina mål är att man för sig själv visar vilket mål som är viktigast och så sätts värdet i förhållandet till det.​

Olika nivåer av mål

  • Makromål – det faktiska målet, behövs för att styra och prioritera.
    • Svårt att mäta med webbanalys
    • Dyrt
  • Mesomål– värdefullt att mäta, kan vara flera.
    • kräver kvalitativa och kvantitativa metoder
    • Ganska dyrt
  • Mikromål – väldigt mätbart, kan vara flera per mesomål.
    • Svårt att säga vad det betyder för verksamheten
    • Billigt att mäta

Exempel på mål för intranätet

  • Makromål​
    • Ge enklare och snabbare tillgång till digitala verktyg/funktioner/tjänster, både för arbetsuppgifter och för att hantera det som har med den egna anställningen att göra.​
  • Mesomål​
    • 80% av anställda löser deras uppgift (webbstatistik).​
    • Task completion rate (pop up)​
    • Anställd anser att hen hittar vad hen söker efter (enkät, intervju).​
  • Mikromål​
    • Besök servicesida
    • CTR
    • Avvisningsfrekvens 20%
    • Tid till konvertering

Exempel på mål för vgregion.se

  • Makromål
    • Västra Götalandsregionen ska erbjuda en god arbetsmiljö, kunna behålla och rekrytera rätt kompetens.​
  • Mesomål
    • Anställd har sökt ett annat jobb inom VGR inom 2 år (enkät).
    • Person har sökt jobb hos VGR. (webbstatistik)​
  • Mikromål
    • Prenumerera på VGR:s jobb
    • Läst om en tjänst
    • Skapat konto

Checklista för bra verksamhetsmål

  • Det finns en uttalad intressent. Vet man inte vem som borde bry sig är det ganska lönlöst att börja mäta.​
  • Intressenten kan bli intresserad av en markant förändring. Om en större förändring av mätvärdet/KPI:n möts av en axelryckning, kommentarer som ”än sen?” eller oförståelse har du problem.​
  • Mätvärdet har påverkan på verksamhetens måluppfyllelse. Har den lite med verksamhetens väg till framgång är den inte en ’Key’ Performance Indicator.​
  • Går att agera på. Ett mätvärde/KPI behöver vara relaterat till något påtagligt, som att vid en viss nivå är det inte längre lönsamt med att fortsätta reklamkampanjen på ett visst socialt nätverk.
Senast uppdaterad: 2022-01-17 16:34