Feedback SkaS - ny enkät som mäter patientens upplevelse

Publicerad:

Från måndag den 17 oktober 2022 samlar Skaraborgs Sjukhus in återkoppling från patienter genom Feedback SkaS, en enkät som skickas ut via sms. Målet med Feedback SkaS är att få in snabb återkoppling som ska ge Skaraborgs Sjukhus en möjlighet att arbeta med förbättringar i realtid.

Efter sitt besök får patienter inom slutenvård, öppenvård och akutvård ett sms till sin mobiltelefon med några enkla frågor att besvara. Man svarar anonymt och kan välja bland olika språk. Enkäten tar endast någon minut att besvara. 

Enkäten innehåller frågor kring bemötande, tillgänglighet, information, delaktighet, vård och behandling. Om patienten svarar att den inte är nöjd ges möjlighet att utveckla svaret. Det går att skriva in både beröm och förbättringsförslag. 

Delaktiga patienter utvecklar vården 

Verksamheterna får snabb återkoppling från systemet och kan i princip följa svaren från enkäterna i realtid, och får  aktuella och relevanta underlag för förbättringsarbete. Cheferna får också en månadsrapport skickat till sig från systemet.  

- Tack vare Feedback SkaS hoppas vi fånga upp patienternas upplevelser både snabbare och bättre, och på så sätt kunna hitta områden med brister eller utvecklingspotential. Sen är det givetvis roligt att kunna delge medarbetarna eventuellt beröm som inkommer också, säger Eva-Marie Gustafsson, projektledare för Feedback SkaS. Patienternas upplevelser är viktiga - på riktigt!

Mer info om Feedback SkaS

  • För att få ett enkät-utskick via sms efter ett besök måste man sedan tidigare ha givit sitt medgivande för sms-påminnelse. 
  • Om du besöker sjukhuset flera gånger på en vecka får du endast en enkät skickat till dig från respektive mottagning per vecka.
  • Sms:et går ut någon dag efter besöket ägt rum. 
  • Har du bytt telefonnummer, eller vill anmäla dig för framtida sms-utskick, meddela detta när du besöker oss/bokar ett besök.