Akutmottagningen förändrar sitt arbetssätt – satsar på teamarbete

Uppdaterad:
Publicerad:

Akutmottagningen vid Skaraborgs Sjukhus Lidköping förändrar sitt arbetssätt och inrättar under en försöksperiod tre olika team. Målet är att skapa en bättre patientmiljö och att utveckla medarbetarna.

Arbetet pågår som vanligt i akutens lokaler; patienter i väntrummet och på sängar i undersökningsrum, i väntan på att få träffa sjukhuspersonalen, läkare i korridoren diskuterar med sjuksköterskor och undersköterskor.

Startar i februari

Under två veckor i februari kommer dock saker och ting att förändras, när det gäller arbetsrutinerna här. Då görs ett pilotförsök att arbeta på ett nytt sätt, genom att dela upp personalen i tre team:

• Akutteamet: kommer att ta hand om alla inkommande larm och då kommer alltid två läkare finnas med.

• Basteamet: Ansvarar för huvuddelen av de patienter som söker sig till mottagningen.

• Snabbteamet: Tar hand om de patienter som är lindrigt sjuka, men ofta får vänta länge på att få träffa en läkare.

Vill sätta igång

–Vi har en väldigt engagerad personalgrupp, som bara väntar på att få börja jobba med detta. Vi vill skapa en bättre patientmiljö, men naturligtvis också att våra medarbetare ska få möjlighet att utvecklas i sitt yrke, säger akutläkare Emma Peterson.

Idén om det nya arbetssättet har man hämtat från akutmottagningen vid Universitetssjukhuset i Linköping (US). Emma Peterson är övertygad om att detta går att överföra även till Skaraborgs Sjukhus Lidköping.

En större förebild

–US är ju naturligtvis en betydligt större än oss, fler medarbetare och fler patienter. Men själva grundtanken, att arbeta i team, det är absolut ett möjligt arbetssätt för oss också, säger Emma Peterson.

Ett mål som Emma Peterson ser framför sig är, att akutpersonalen ska jobba med patienterna i hela flödet och att dessa är färdigbehandlade när de går från akuten.

  • Vad ser du mer som kan utvecklas genom det nya arbetssättet?

–Att vi blir bättre på att diagnostisera patienterna och personalen blir mer flexibel i sitt arbete. Men det är viktigt att påpeka, att den här förändringen genomförs inte på kort tid, den kommer att ta några år innan den fungerar fullt ut. Men vi ser detta också som en del i Västra Götalandsregionens satsning på akutläkare, säger Emma Peterson.

Positiv till utvecklingen

Verksamhetschef Carina Karlsson:

–Det finns vilja och engagemang hos personalen att utveckla arbetssättet på akuten. I Västra Götalandsregionen följs alla akutmottagningar upp varje månad gällande bland annat hur länge man som patient blir kvar på akutmottagningen men också hur snabbt man kommer till läkaren, säger Carina Karlsson och fortsätter:

–Man kan arbeta med dessa parametrar var för sig, men vi tror på ett helhetsgrepp med målet att förbättra patientupplevelsen och samtidigt ge en förbättrad arbetsmiljö för alla yrkeskategorier på akutmottagningen.

Bildtext:

Emma Peterson, akutläkare vid Skaraborgs Sjukhus Lidköping.

Foto: Bild och Media