Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Patienter och vårdpersonal hyllar succéappen

Publicerad:

Läkaren Rahime Inci gör sin specialisttjänstgöring vid hudmottagningen, Skaraborgs Sjukhus Skövde. Foto: Bild och Media/Skaraborgs Sjukhus

Digitala patientbesök har blivit en succé inom Västra Götalandsregionen. Såväl vårdpersonal som patienter är mycket nöjda med appen Mitt vårdmöte.

-Jag var väldigt tveksam till digitala patientbesök. Men nu märker jag att det är en superbra möjlighet, säger Rahime Inci, som gör sin specialisttjänstgöring vid hudkliniken, Skaraborgs Sjukhus Skövde.
Hudkliniken är en av drygt 40 enheter vid Skaraborgs Sjukhus som använder Mitt vårdmöte i dagsläget. Rahime Inci jobbade tidigare på en vårdcentral i Göteborg och minns diskussionen om Närhälsan online.
-Då hoppades jag att aldrig behöva använda det i framtiden, eftersom jag gillar fysiska besök. Men vi har haft väldigt många digitala besök de senaste två månaderna och det har gått jättebra, säger Rahime Inci.

Skapar trygghet för patienten

Även inom Barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, har mottagningarna börjat använda appen flitigare på grund av Corona-pandemin. Så här berättar en BUP-medarbetare inom Västra Götalandsregionen om en av sina erfarenheter av det nya arbetssättet:
”Min patient och jag träffas digitalt för att hen har allergisymtom med snuva, så det går ju inte att vara säker på att hen inte är smittad. Det har visat sig gå lättare för patienten att prata och berätta även det jobbiga sedan vi ses digitalt. En gång fick jag följa med ut i gungan. Där satt patienten och gungade med mobilen i handen och vi pratade i en halvtimma om viktiga saker. Bakgrunden rörde sig hela tiden för mig, så jag blev lite snurrig. Våra fortsatta samtal sker nu digitalt, och jag tror att hemmiljön bidrar till ökad trygghet för min patient.”

Flera positiva delar

Enligt vårdpersonalen finns det flera positiva delar med det nya arbetssättet:
• Det går att chatta med patienten
• Det går att ta bilder och lägga i patientens journal
• Vårdpersonalen kan skicka informationslänkar.
-Dessutom klarar personer i alla åldrar av att hantera appen, säger Rahime Incii.

Sparar tid

Sjuksköterskor inom Västra Götalandsregionen har också mötts av positiv respons från patienter, som tycker att det digitala mötet med hälso- och sjukvården fungerar bra. Eftersom tekniken också ger bra bildkvalité är det möjligt att förbereda och sätta in behandling utan att patienten behöver komma till sjukhuset, vilket är bra ur tidseffektivitetssynpunkt. Mest för patienterna som slipper vara borta från skolan eller jobb och dessutom ur miljösynpunkt, då patienterna slipper resa till sjukhuset.

Sitter hemma i soffan

Anders i Skövde är en av dessa patienter som tycker att det fungerar bra att träffa läkare och annan vårdpersonal via sin smartphone.
-Det var lite nervöst och ovant i början, men nu är det inga större bekymmer, så länge tekniken fungerar. Jag kan sitta hemma i soffan med hörlurar på. Det fungerar mycket bättre än att pata med någon i telefon, för på det här sättet ser vi ju varandra också, säger Anders.


Publicerad: