Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyl klar

Tåg
Fotograf: Fotograf Thomas Harrysson AB

Trafikverkets jämförande analys av höghastighetsjärnväg för tåg i 320 respektive 250 kilometer i timmen är klar. Jämförelsen visar att en järnväg för 320-tåg är mer lönsam på sikt.

Trafikverkets jämförande analys av de samhällsekonomiska nyttorna med höghastighetståg i 320 respektive 250 kilometer i timmen är nu klar. Analysen drar slutsatsen att en höghastighetsjärnväg byggd för tåg med maxhastighet på 320 kilometer i timmen är, trots sin högre ursprungliga investeringskostnad, billigare på längre sikt.

Anledningen är de betydligt lägre drifts-, underhålls- och reinvesteringskostnader för järnväg med spår fästa i betong, som gäller för 320-tåg, jämfört med den ballastbana som är planerat för 250-tågen. Utöver detta beräknas höghastighetståg i 320 kilometer i timmen användas av ett högre antal resenärer än den långsammare varianten, mycket på grund av den överflyttning från flyg till tåg som förväntas ske vid kortare restider.

Utöver det finns det klimatmässiga vinster att hämta med det snabbare alternativet - minskningen av koldioxidutsläpp beräknas vara större för en höghastighetsjärnväg för tåg i 320 km/h, jämfört med det långsammare alternativet.

Länk till rapporten i sin helhet

Max Falk

Strateg
Telefonnummer

Senast uppdaterad: 2018-03-06 15:30