Dags för byggstart Göteborg-Borås nu

Spårsamverkan Gbg-Borås

Bara inom några veckor fastställer regeringen den nya nationella transportplanen för åren 2018–2029. Ny och utbyggd järnväg mellan Göteborg-Landvetter-Borås är en förutsättning för ett växande internationellt näringsliv och effektiv arbetspendling i stråket. Utifrån det förslag som Trafikverket lanserade i höstas måste regeringen gå in med rejäla resurser för att få till en byggstart av järnvägssträckan Göteborg-Landvetter-Borås.

Imorgon åker Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen, Ann-Sofi Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg och Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås till Stockholm för att tillsammans få de nationella beslutsfattarna att tänka om. På spel står en avgörande järnvägsinvestering: Göteborg-Landvetter-Borås.

Göteborg–Borås är ett av landets hårdast trafikerade pendelstråk med mer än 100000 dagliga resor. Samtidigt är järnvägen Sveriges sämsta mellan två stora och närliggande städer. En tågresa de sex milen tar cirka 60 minuter. 75 procent av pendlarna väljer bilen och 25 procent tar bussen. Hela 1 400 bussar per dygn passerar det ofta hårt ansträngda Delsjömotet. Med ett modernt dubbelspår skulle restiden kunna kortas till 35 min.

Läs pressmeddelandet från Västra Götalandsregionen

Max Falk

Strateg
Telefonnummer

Senast uppdaterad: 2018-03-13 10:52