Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Internationalisering

Att öka den svenska exporten är prioriterat av Västra Götalandsregionen. Därför finns en affärsutvecklingscheck för att gå in på nya marknader. För detta har VGR fått 6 mkr för 2019 från Tillväxtverket. Under 2019 kan checkarna använda för att utreda frågor kring Brexit. Det betyder att även företag som redan är aktiva i Storbritannien kan söka checkarna.

Ditt företag kan söka 50 000 - 250 000 kr

Checkarna riktar sig till företag som har:

  • 2-49 anställda.
  • en omsättning på minst 3 miljoner kronor (och högst 10 miljoner Euro)
  • en ekonomi i ordning.

Du kan få en check för upp till halva kostnaden och resten betalar ditt företag. Ditt företag kan söka stödet för ny kompetens i form av externa konsulter samt i viss mån resor. Läs mer på Tillväxtverkets frågor och svar. I Västra Götaland är inte projektanställningar stödbart.

Är du intresserad?

Kan du svara JA på frågorna i länken? Isåfall:Spara ner och fyll i intresseanmälan (wordformat) 

Därefter mejlar du den till: regionutveckling@vgregion.se. Skicka alltid med företagets senaste årsbokslut. Skicka helst med offerter från de konsulter du tänker anlita.

Du kan också posta detta till: Västra Götalandsregionen, Koncernstab Regional Utveckling, Näringslivsavdelningen,  Box 1091, 405 23 Göteborg

Du kommer sedan att bli kontaktad av någon från VGR eller ALMI Företagspartner och får presentera din idé. Kontakt på VGR hittar du längre ner på sidan. Kontakt på ALMI är: Helene Öhrvall 

Prioriteringen av intresseanmälningarna görs därefter av Västra Götalandsregionen,  ALMI Företagspartner Väst och Tillväxtverket. Bedömer vi att vi kan stödja din ansökan så kontaktar vi dig och ber vi dig att läsa igenom Så ansöker du om affärsutvecklingscheck. Sedan skickar du in ansökan genom att gå in på portalen Min ansökan.

Vid prioriteringen tittar vi på företagets hela ekonomiska situation och företagets förutsättningar att växa. Vi tittar också på eventuella utdelningar till ägare för att bedöma om satsningen kan göras utan en affärsutvecklingsscheck.

Vi har ett prioriteringsmöte per månad. Nästa möte är den 18 juni och därefter den 27 augusti. Vi behöver din intresseanmälan ett par veckor före mötena.

Utbetalning

Du gör ansökan om utbetalning när ditt företag är klar med aktiviteterna i beslutet och fakturorna är betalade. Sista redovisningsdag står i ditt beslut.

Du gör ansökan om utbetalning via Tillväxtverkets portal "Min ansökan"

Obligatoriska bilagor som du ska scanna till oss vid utbetalningen är:
- Ifylld lägesrapport- eller ifylld slutrapport
- Ifylld verifikatsammanställning
- Kopior på betalade fakturor
- Betalningsbevis  (Ett exempel på godkänt betalningsbevis)
- Anställningsavtal, CV samt lönespecifikation (detta gäller bara de som fick beslut under 2018 då projektanställning var stödbart)

Läs också villkorsbilagan du fick med beslutet.

Gabriel Skarbäck

Telefonnummer

Jane Boyton

Telefonnummer

Marianne Gustafsson

Telefonnummer

Moa Boéthius

Telefonnummer
Senast uppdaterad: 2019-05-17 16:08