Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Digitalisering

Vill du med digital teknik skapa nya värden i företaget så finns en affärsutvecklingscheck. Med en extern konsult kan du göra en digital strategi, nya affärsmodeller eller insatser som förändrar företagets verksamhet och processer. Ren produkt- eller tjänsteutveckling kan checken inte gå till. Årets utlysning stänger i oktober men vi hoppas på nya pengar för 2020.

Ditt företag kan söka 50 000 - 250 000 kr

Checkarna riktar sig till företag som har:

  •  2-49 anställda
  • en omsättning på minst 3 miljoner kronor (och högst 10 miljoner Euro)
  • en ekonomi i ordning

Du kan få en check för upp till halva kostnaden, och resten betalar ditt företag. Ditt företag kan söka stödet för ny kompetens i form av externa konsulter. Projekttiden ska vara högst ett år. Läs mer på Tillväxtverkets frågor och svar. I Västra Götaland är inte projektanställningar stödbart.

Är du intresserad ?

Kan du svara JA på frågorna i länken? I så fall:Spara ner och fyll i intresseanmälan (wordformat)  

Därefter mejlar du den till: regionutveckling@vgregion.se. Skicka alltid med företagets senaste årsbokslut. Skicka helst med offerter från de konsulter du tänker anlita.

Du kan också posta den till: Västra Götalandsregionen, Koncernstab Regional Utveckling, avd. Näringsliv,  Regionens Hus, 405 44 Göteborg

Du kommer sedan att bli kontaktad av någon från VGR eller ALMI Företagspartner och får presentera din idé. 

Prioriteringen av intresseanmälningar görs därefter gemensamt av Västra Götalandsregionen, ALMI Företagspartner Väst och Tillväxtverket. Prioriterar vi din intresseanmälan vill vi att du först läser igenom Så ansöker du om affärsutvecklingscheck. Sedan ber vi dig att skicka in ansökan genom att gå in på portalen Min ansökan.

Vid prioriteringen tittar vi på företagets hela ekonomiska situation och företagets förutsättningar att växa. Vi tittar också på eventuella utdelningar till ägare för att bedöma om satsningen kan göras utan en affärsutvecklingscheck.

Vi har ett prioriteringsmöte per månad. Nästa möte är den 17 september och årets sista möte är den 15 oktober. Vi behöver din intresseanmälan ett par veckor före mötena.

Kontakter på Västra Götalandsregionen hittar du längre ner på sidan. Kontakt på Almi är: Helene Öhrvall 

Utbetalning

Efter att ditt företag har gjort aktiviteterna enligt beslutet och fakturorna är betalade kan du ansöka om utbetalning. Sista datum för att ansöka om utbetalning står på beslutet. Läs också villkorsbilagan du fick med beslutet.

Här finns en guide för utbetalning. När du läst den kan du gå till portalen "Min ansökan"

Obligatoriska bilagor som du ska scanna till oss vid utbetalningen är:
- Ifylld lägesrapport- eller Ifylld slutrapport
- Ifylld verifikatsammanställning
- Betalade fakturor. Vi godkänner bara separatfakturor.
- Betalningsbevis  (Ett exempel på godkänt betalningsbevis)
- Anställningsavtal, CV samt lönespecifikation (Detta gäller bara stöd beslutade under 2018 då projektanställning var stödbart)

Gabriel Skarbäck

Telefonnummer

Marianne Gustafsson

Telefonnummer

Jane Boyton

Regionutvecklare
Telefonnummer
Senast uppdaterad: 2019-09-02 10:20