Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Digitalisering

Vill du med digital teknik skapa nya värden i företaget så finns en affärsutvecklingscheck. Med en extern konsult kan du göra en digital strategi, nya affärsmodeller eller insatser som förändrar företagets verksamhet och processer. Ren produkt- eller tjänsteutveckling kan checken inte gå till. VGR har fått en betydligt mindre budget för detta för 2020 jämfört med 2019.

Ditt företag kan söka 50 000 - 200 000 kr

Checkarna riktar sig till företag som har:

  •  2-49 anställda
  • en omsättning på minst 3 miljoner kronor (och högst 10 miljoner Euro)
  • en ekonomi i ordning

Du kan få en check för upp till halva kostnaden, och resten betalar ditt företag. Ditt företag kan söka stödet för ny kompetens i form av externa konsulter. Projekttiden ska vara högst ett år. Läs mer på Tillväxtverkets frågor och svar. I Västra Götaland är inte projektanställningar stödbart.  

Är du intresserad ?

Kan du svara JA på frågorna i länken? I så fall gör du en ansökan i länken Min Ansökan. Där ska du bifoga offerter och senaste årsbokslut. Läs gärna instruktionerna först.

Du kommer att bli kontaktad av någon från VGR eller ALMI Företagspartner och får presentera din idé. 

Prioriteringen görs därefter gemensamt av Västra Götalandsregionen, ALMI Företagspartner Väst och Tillväxtverket. 

Vid prioriteringen tittar vi på företagets hela ekonomiska situation och företagets förutsättningar att växa. Vi tittar också på eventuella utdelningar till ägare för att bedöma om satsningen kan göras utan en affärsutvecklingscheck. 

Nästa och troligen det sista prioriteringsmötet är den 24 september. Därefter är troligen budgeten för detta förbrukad. Efter mötet får de som sökt ett besked av oss. 

Utbetalning

Efter att ditt företag har gjort aktiviteterna enligt beslutet och fakturorna är betalade kan du ansöka om utbetalning. Sista datum för att ansöka om utbetalning står på beslutet. Läs också villkorsbilagan du fick med beslutet.

Utbetalningsansökan gör du också i  portalen "Min ansökan"

Obligatoriska bilagor som du ska scanna till oss vid utbetalningen är:
- Ifylld lägesrapport- eller Ifylld slutrapport
- Ifylld verifikatsammanställning
- Betalade fakturor. Vi godkänner bara separatfakturor som överensstämmer med offert.
- Betalningsbevis  (Ett exempel på godkänt betalningsbevis)

 

Kontakt

Med anledning av rådande läge kan det vara svårt att nå oss på telefon. För nya ärenden och förfrågningar, använd helst e-post foretagsfinansiering@vgregion.se så kontaktar en handläggare dig skyndsamt. Beskriv kort ditt företag och vad du söker stöd för eller skriv din fråga.

Jane Boyton

Regionutvecklare
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Gabriel Skarbäck

Regionutvecklare
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Marianne Gustafsson

Regionutvecklare
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer

Moa Boéthius

Regionutvecklare
Ikon för telefonnummer
Telefonnummer
Senast uppdaterad: 2020-09-17 14:51