Pulsträning för bättre skolresultat (Lerum)

På Rydsbergsskolan i Lerum kan eleverna börja morgonen med att öka pulsen.

Under ett 20-minuterspass ska de hålla mellan 65 till 75 procent av sin maxpuls. Den syresättning hjärnan får förbättrar minnet, koncentrationsförmågan och koordination. Puls för lärande ger helt enkelt eleverna bättre resultat i skolan.

Det är andra läsåret som skolan har puls för lärande. Att det ger resultat är det ingen tvekan om. Lärarna som har lektionen efter upplever att det är lugnare i klassrummet. Eleverna upplever att de är mer fokuserade. Lärarna som är med i idrottshallen ser att koordinationsförmågan blir bättre. Och bland de elever som deltar har meritvärdet ökat.

Puls för lärande skiljer sig från en vanlig idrottslektion. Hit kommer elever från olika klasser per pass. Var och en hämtar sitt eget pulsband från ett skåp i idrottshallen. Sedan finns olika stationer där eleverna får upp pulsen. De kan springa i bana, klättra i rep, hoppa. Upplägget varierar. På en display kan eleverna följa hur de ligger i puls och se till att de inte ökar för mycket eller för lite. Med 65-75 procent av maxpuls syresätts hjärnan utan att det blir konditionsträning.

Läs mer om Pulsträning för bättre skolresultat

Senast uppdaterad: 2018-06-03 21:48