Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Science centers ställer om

Publicerad:
Traditionell lektion i klassrum

Science centers i Västra Götaland ställer nu om för att möta effekterna av coronasmittan och stärka beredskapen som en viktig resurs för digitala stöd till elever och lärare och andra pedagogiska insatser för kommunerna. Navet i Borås och Balthazar i Skövde anpassar och utvecklar sina aktiviteter och erbjudanden till situationen på olika sätt, till exempel ifall skolorna stängs och all undervisning måste ske på distans.

I Västra Götaland finns sex science centers runt om i länet som alla får verksamhetsbidrag från Västra Götalandsregionen (VGR) för att öka barn och ungas intresse för naturvetenskap, matematik och teknik. De ska bidra till att vara en länk mellan skola och arbetsliv för att gynna framtida behov av kompetensförsörjning.

De sex science center som finns i Västra Götaland håller ännu så länge verksamheten igång till skillnad från många i andra delar av landet, om än med stora förändringar.

- Det är tack vare en solid plattform att stå på grundad på VGR:s stöd, lokal förankring och tidigare finansiell uppväxling, menar Lisa Lindgren, VD för Balthazar Science Center i Skövde.

Pedagogisk resurs för skolorna

En viktig del av verksamheten är kompetensutvecklande insatser riktade till lärare och pedagoger på skolor och förskolor.

Precis som många andra verksamheter drabbas science centers hårt av minskade besöksintäkter när allmänhet och skolbesök drastiskt minskar. Samtidigt ställer de om sina verksamheter för att utifrån rådande förutsättningar fortsätta kunna vara en resurs för skolor och kommuner.

- Vi håller Balthazar fortsatt öppet som vanligt med begränsad besökskapacitet och med utökade rutiner och vi följer alla restriktioner löpande och noggrant. Skulle det bli aktuellt att stänga grundskolor, finns möjlighet till anpassade lösningar såväl i fysiska rum om pedagogiskt innehåll för de elever som har behov utifrån ex. omsorgsperspektivet, säger Lisa Lindgren. Vi har mobila skolprogram som kan avlasta vid sjukdom hos lärare och hopslagna klasser.

- Vi på Navet ser flera olika sätt vi kan stötta utifrån rådande utamningar. Vi har idag gymnasieskolan som jobbar på distans, där vi skulle kunna gå in och ha direkta lektioner strömmande. Vi jobbar på de kontakterna och hur det skulle kunna se ut. Grundskolan håller öppet men med cirka 25% sjuka lärare. Där blir fokus inte att börja något nytt utan att gå in med enkelt och färdigt material. Vi erbjuder till exempel utomhuslektioner ute hos skolorna - snart fullbokade till juni - för att ge variation och extra stöd, säger Lotta Johansson, verksamhetschef på Navet Science Center i Borås.

Ökar sin digitala kapacitet

Flera av science centren erbjuder sedan tidigare digitalt material och lektioner. De jobbar nu för att digitalisera och tillgängliggöra en ännu större del av sitt utbud av pedagogiska program för skolor och kommuner. T ex Navet testar även digital lärarcoachning inom NO och teknik.

På längre sikt möjliggör detta förhoppningsvis även en ökad kapacitet och räckvidd till de kommuner, skolor och allmänhetsbesökare som tidigare av olika anledningar inte har kunnat ta del av science centers utbud.

Publicerad: