Frågor och svar - SITHS-kort - Västra Götaland
Mitt SITHS-kort fungerar inte
Det kan finnas olika anledningar till att ditt SITHS-kort inte fungerar. Testa att dra ut ditt kort ur kortläsaren, stänga ner samtliga webbläsare, sätt i ditt kort ordentligt och prova igen.
Testa dina certifikat på testsidan: Testa SITHS eID - Siths Här kan du testa kortets certifikat för legitimering och underskrift. Fungerar koden korrekt så fungerar även certifikaten på ditt kort.
Ta då kontakt med din chef eller den som har behörighetsadministration för att kontrollera era behörigheter.
Passage (ingång till dörrar)
Om du inte kommer in på önskad plats så kontakta de olika säkerhetsavdelningarna/receptionen på din arbetsplats.
Fungerar fortfarande inte ditt SITHS-kort, kontakta Tjänste ID Service:
Telefonnummer: 010 - 473 94 99
E-post: tjansteidservice@vgregion.se
Telefontider
- Måndag kl. 09:00-12:00 & kl.13:00-16:00
- Tisdag kl. 09:00-12:00 & kl.13:00-16:00
- Onsdag kl. 09:00-12:00 & kl.13:00-16:00
- Torsdag kl. 09:00-12:00 & kl.13:00-16:00
- Fredag kl. 09:00-12:00
Stängt helg samt röda dagar.
Vad krävs för att få ett SITHS-kort?
För att kunna få ett SITHS-kort krävs att personen som jobbar för kommun är upplagd i HSA-katalogen och dess samarbetspartners.
För VGR och dess privata vårdgivare krävs att personen är upplagd i KIV-katalogen.
Privata vårdgivare behöver vidare ett avtal med VGR eller kommun som tydliggör att tjänsten erbjuds och under vilka förutsättningar.
Tål SITHS-kort att spritas?
Korten är testade mot ISO/IEC 10373-1 testmetod där det fått ”Resistance to chemicals” vilket innebär rengöring i 60% alkohollösning utan funktionella konsekvenser.
Vilka legitimationskrav gäller för att aktivera sitt nya SITHS-kort?
Du ska ha en giltig, svensk godkänd legitimation.
Giltighetstiden gäller fram till dagens datum.
De svenska godkända legitimationerna som gäller är
- Körkort
- Pass (den lila boken)
- Skatteverkets ID-handling
- SIS-märkt ID-handling
- Nationellt ID (utfärdat av Polisen)
OBS! Legitimationen får ej vara skadad.
Varför behöver man legitimera sig för att aktivera sitt SITHS-kort?
Kortet innehåller din elektroniska legitimation (e-legitimation) och följer därför samma krav som gäller för körkort, pass osv.
Fakturafrågor
Har du fundering kring en faktura ber vi dig maila din fråga tillsammans med en fakturakopia till tjansteidservice@vgregion.se
Här hittar du aktuella priser för SITHS-kort.
Vad gäller när jag slutar min anställning?
-
Byter du anställning inom VGR/kommun:
Behåll ditt SITHS-kort.
-
Byter du anställning mellan VGR och kommun eller kommun till kommun:
Spärra kortet, se Spärr av kort. Klipp sönder kortet genom chip och magnetremsa.
-
Slutar du din anställning helt och hållet i VGR/kommun:
Spärra kortet, se Spärr av kort. Klipp sönder kortet genom chip och magnetremsa.
Vad händer om jag tappar bort eller inte hittar mina koder?
Dina PIN-koder är personliga och har du glömt dessa så kan du låsa upp dina koder med hjälp av PUK-koden.
Hittar du inte PUK-koden eller inte har kvar ditt kuvert med koder måste du beställa en ny PUK-kod.
PUK-koden skickas som rekommenderat brev hem till din folkbokföringsadress efter ca 3-5 arbetsdagar.
Vad gör jag om jag tappar bort eller inte hittar mitt SITHS-kort?
Om ditt SITHS-kort har försvunnit, blivit stulet eller tappats bort, måste du spärra det omgående.
Tjänste ID Service spärrar ditt kort vardagar 7.30-16.00 genom att du fyller i ett formulär här. Har du frågor gällande din spärrbegäran kontakta TjänsteID Services support, telefon: 010-473 94 99
Övrig tid kontakta Ineras spärrtjänst: 0771 - 25 10 10 Notera att detta telefonnummer enbart spärrar SITHS-kort. Numret hanterar EJ frågor kring din spärrbegäran.
Hur får jag som privat vårdgivare tillgång till KIV?
För VGR och dess privata vårdgivare krävs att personen är upplagd i KIV-katalogen. Privata vårdgivare behöver vidare ett avtal med VGR eller kommun som tydliggör att tjänsten erbjuds och under vilka förutsättningar.
Uppläggning och eventuell behörighet administreras olika beroende vilken typ av privat vårdgivare du tillhör. Du kommer i kontakt med dem på följande sida: Katalog i Väst (KIV) - VGR
Mitt kort har hamnat hos Tvätteriet i Alingsås, får jag tillbaka det?
Nej, kort som återfunnits på Tvätteriet spärras alltid då det ses som kortet är borttappat.
Jag har ingen legitimation
Om fullgod identitetshandling saknas så kan enbart reservkort utfärdas.
Det krävs då en trovärdig intygsgivare som är personligen närvarande vid beställning av reservkort tillitsnivå 2.
Exempel på trovärdig intygsgivare är: Chef/Personalansvarig.
Intygsgivaren och mottagaren skall närvara samtidigt vid beställning.
Intyg får inte användas om beställaren innehar fullgod identitetshandling.
På beställningsblanketten ska beställaren i detta fall intyga att fullgod identitetshandling saknas. Vid utfärdande till person under 18 år som saknar fullgod identitetshandling, krävs att vårdnadshavare är intygsgivare.
Korthandläggare, eller annan person (Ansvarig Utgivare, Biträdande utgivare, ID-administratör, Reservkortsadministratör eller registeransvarig och säkerhetsansvarig) i kortorganisationen, får inte vara intygsgivare.
Vad innebär tillitsnivå?
För att fastställa hur säker en identifiering är, d.v.s hur säker man är på att rätt person faktiskt innehar identitetshandlingen, används tillitsnivåer. Det finns fyra tillitsnivåer enligt DIGG, där tillitsnivå 1 är den lägsta och 4 den högsta.
- Tillitsnivå 1 ger ingen tillit till identiteten och kan var ett självregistrerat användarkonto.
- Tillitsnivå 4 ger hög tillit till identiteten och kan vare en e-legitimation som överlämnats via personligt möte och verifiering genom fullgod svensk identitetshandling.
Se även eLegnämndens motsvarande information samlad under DIGG:
Tillitsnivåer för e-legitimering | Digg
Alla ordinarie SITHS-kort som är giltiga i 5 år har tillitsnivå 3.
Reservkort kan utfärdas antingen enligt tillitsnivå 2 eller tillitsnivå 3.
Vad innebär tvåfaktorsautentisering?
Tvåfaktorsautentisering betyder att minst två oberoende faktorer krävs för att verifiera en identifiering. Två av följande faktorer används som autentiseringsunderlag vid tvåfaktorsautentisering:
- Något du vet (tex lösenord).
- Något du har (smartkort, kryptonyckel).
- Något du är (fingeravtryck eller annan biometri).
Inte att blanda ihop med tvåfaktorsinloggning eller tvåstegsinloggning som är en annan skyddsmekanism.
Vad innebär stark autentisering?
Läs mer om detta på Myndigheten för digital förvaltning(DIGG) hemsida Tillitsnivåer för e-legitimering | Digg