Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Skolmåltidsutbytet sätter kunskapen i rörelse

Alléskolans kök

Sedan 2015 arrangerar Skolmatsakademin skolmåltidsutbyten där måltidsbiträden, kockar och kökschefer inom nätverket har fått möjligheten att byta arbetsplats med varandra för en dag. Syftet med utbytet är att ge deltagarna erfarenhetsutbyten, tips, idéer, inspiration och kontakter med kollegor i andra kommuner.

Under hösten 2019 deltar fyra kommuner i utbytet – Lerum, Mariestad, Stenungsund och Munkedal, med cirka 5 personer från varje kommun. Katarina Simonsson Johnsson på Alléskolan i Floda, och Karin Ahlin på Högelidskolan i Mariestad är två av dem.

Hur fick ni reda på den här möjligheten?
- Det var min enhetschef som tipsade oss som arbetar här i köket, säger Katarina, som är värdperson för dagen. Jag hoppar på alla utbildningstillfällen jag får. Det är verkligen toppen att få se hur det fungerar i andra skolkök. Och när jag besökte skolköket hos er Karin, fick jag en massa inspiration. 

Kan du ge några exempel?
- Ipiniumblecken var fantastiska, sådana vill jag ha, säger Katarina. 

- Ja, de är verkligen bra, säger Karin, som är dagens utbytare. Blecken kortar ner stektiden och stekytan blir fin utan att man ens behöver vända på det man tillagar. När man är klar är det bara att spola av blecken, så blir de fina och rena. Och förutom att de spar tid och energi, väger de väldigt lite.

Vad gillade du mer Katarina? 
- Jag tyckte det var väldigt smart att använda genomskinliga kärl för matavfallet. Då ser eleverna hur mycket som slängs och blir förhoppningsvis mer medvetna om hur mycket som kastas. Det kan också vara ett sätt att få ner svinnet av matbestick. Hos oss försvinner väldigt många gafflar och är kärlen genomskinliga syns de bättre och blir lättare att plocka upp. Jag fotade också en hel del recept och matuppläggningar. Dessutom filmade jag hela matsalen. På så sätt hade jag lättare att dela med mig av mina upplevelser när jag kom tillbaka hit till köket på Alléskolan.

- Vår matsal på Högelidskolan är inte  så ljus som jag skulle vilja, säger Karin. Den är egentligen ett skyddsrum, så det är svårt att få den lika ljus och fin som den här. Jag hade önskat att vi hade haft lika många fönster som ni har här på restaurang LaBamba. Men vi gör så gott vi kan för att få till en restaurangkänsla.

Hur känns det att rycka in i ett annat skolkök, Karin? 
-Även om jag bara har varit här i två timmar, har jag redan hunnit få en ganska god uppfattning om hur det mesta fungerar. Logistiken funkar på ungefär samma sätt som hos oss, vilket innebar att jag snabbt kunde se vad som behövde göras. Det gick otroligt snabbt att känna sig som en i laget. Ni är väldigt trevliga här.

- Tack, Karin.

Fungerar serveringen på samma sätt hos er på Högelidskolan?
- Vi har också olika stationer med kantiner där barnen själva får ta sin mat. Det fungerar oftast bra så länge det finns någon vuxen i närheten. 

- Ja, det är bra att ha lite koll på matgästerna, säger Katarina. 

- Vi har ett barn på Högelidskolan som tog 16 kokkorvar och inget mer, säger Karin. Det säger våra regler nej till, man får ta om istället. Dessutom är ju tanken att man ska äta allsidigt och där behöver vi hjälp av lärarna. Alla barn måste förstå vad en näringsriktig måltid är och vad den gör för kropp och hälsa. Allra trevligast var när jag arbetade på en liten skola där vi kunde sätta fram karotterna direkt på borden. Men det fungerar ju bara när man har få matgäster.

- Precis. Jag hade gärna haft en lina med oss i skolköket på ena sidan och matgästerna på andra, fortsätter Katarina. Att stå mitt emot matgästerna när de tar mat gör att man får så fin kontakt. Men vi har för många matgäster för att det ska fungera i praktiken. 

Glasen är jag inte jätteförtjust i. Kommunen har bestämt att vi inte ska ha några plastglas med påföljden att det blir väldigt många tunga lyft. Det känns i ryggen på oss som arbetar här.

Vad vill du att Karin ska ta med sig hem från dagen?
- God potatis. Finns det något jag brinner för så är det att gästerna ska serveras god potatis. När jag jobbade i Alingsås och fick potatis från Vara kunde jag prata med leverantören om potatisen inte var god. Då kunde de ta fram en annan sort, alternativt ta från en annan batch som hade växt på en annan åker. En dålig smak och konsistens kan också bero på att kylhanteringen inte har fungerat hos leverantören. Är potatisen inte god, är det inte många som vill äta den och det är synd på en så prisvärd, nyttig och klimatsmart råvara.

Varför ska andra nappa på den här möjligheten, tycker ni?
- För det första är det väldigt roligt att komma ut och träffa andra kollegor, säger Karin. Sedan är det såklart en fantastisk möjlighet att få utveckla sig själv och sina kök. Kunskap får inte stanna. Den måste spridas och göra nytta.

- Verkligen, säger Katarina. Alla är inte intresserade. Så är det bara. Men de skulle säkert ändra sig om de tog chansen och hoppade på. Aktiviteterna som arrangeras är oftast väldigt bra. Föreläsningen om service och bemötande som jag var på i våras, var till exempel otroligt lärorik. De som inte var där har helt enkelt ingen möjlighet att förstå hur bra det var.

Är du också intresserad av att ta del av skolmåltidsutbytet? Anmäl ditt intresse till skolmatsakademin@ri.se så kanske du blir en av dem som får chansen nästa omgång.

Senast uppdaterad: 2019-10-15 15:50