Suicidnära personer som upptäckts av Försäkringskassan – Regional rutin om insatser
Suicidtankar ska alltid tas på allvar. Suicidal kommunikation till Försäkringskassans utredare har mer än fördubblats sedan 2015 och speglar förändringarna i sjukförsäkringssystemet. Hur personer förmedlar sina självmordstankar kan skilja beroende på bakgrund och situation med mera. Ett bra samarbete med hälso- och sjukvården kan vara avgörande.
Det ställs allt högre krav på att Försäkringskassans utredare dels har god beredskap att hantera mötet med suicidnära personer, dels har ett gott samarbete med hälso-och sjukvården.
Försäkringskassans säkerhetsrutiner
Försäkringskassan har ansvar att agera om någon i nätverket runt en person direkt eller indirekt lämnar uppgifter eller misstankar om suicidalitet.
- Vid akut situation rings alltid 112
- Vid icke-akut situation ska hälso-och sjukvården kontaktas om det är av vikt att upplysa sjukskrivande enhet om personens situation.
REGIONAL RUTIN: Hälso- och sjukvårdens insatser för suicidnära personer som upptäckts inom Försäkringskassan
Vårdgivarwebben – RMR, riktlinjer och rutiner