Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Digitala lösningar för kortare vårdköer

Publicerad:

På Närhälsan Online har sedan start över 100 000 vårdmöten genomförts. Gudrun Greim, enhetschef för tjänsten menar att det har betydelse för kortare köer för patienter och ett snabbare omhändertagande.

Många vårdverksamheter, både privata och egenregi, har det redan eller arbetar för att inrätta digitala ingångar och det är ett viktigt arbete där vården måste kunna möta upp samhälleliga förändringar såsom nya kontaktvägar med vården och de förändringarna i arbetssätt behöver vården fortsätta utveckla.

På Närhälsan Online kan patienter möta läkare, psykologer och sjuksköterskor för bedömning och i vissa fall enklare behandlingar. Det är viktigt att vara tydligt vilka patientmöten som passar digitalt och vilka som inte gör det.

Närhälsan Online är ett exempel på effektivisering där vissa fysiska vårdmöten kan ersättas för att korta köerna till vård där det passar.

- Vi försöker att korta köer samtidigt har vi kunnat möta många patienter som inte vill komma under pandemin, säger Gudrun Greim.

Hon berättar också att allt fler patienter börjat använda Närhälsan Online. Invånarna har förstått att exempelvis en prick kan bedömas i ett digitalt möte och det har också upptäckts en del cancer som skickats på remiss till hudklinik efter en kompletterande teledermatoskopi. Över hälften av alla vårdmöten på Närhälsan Online rör hudbesvär eller något annat hudrelaterat.

Via Närhälsan Online triagerar vårdpersonalen digitalt och det ger ett snabbspår till sjukhusen eller primärvården vilket i sig ger regional nytta.

Gudrun Greim menar att digitala lösningar kan avlasta hälso- och sjukvården mycket mer framåt. Ett exempel är att följa personer med långvarig eller livslång sjukdom med hjälp av sensorer på distans; kombinerat med uppföljande samtal på plats på vårdcentralen eller digitalt.

- Det hade varit till stor nytta om alla vårdverksamheter hade digitala ingångar. Vården behöver därför förändra och effektivisera sitt arbetssätt.

Publicerad: