Lektioner

Rörelse under lektionstid ger förbättrad energi och ökar koncentrationen.
Låt rutinerna och miljön i klassrummet främja rörelse! Bestäm hur du som lärare och elev vill ha det. Här är några exempel på hur ni kan göra:
Stå upp istället för räcka upp handen.
Kasta ut papper eller låt eleverna komma till dig för att hämta sitt papper.
Förflytta sig – svara på olika svarsalternativ genom att fysiskt placera sig i klassrummets olika hörn.
Flexibla & aktiva klassrum anpassade för olika aktiviteter och behov med ståbord, gruppbord, pilatesbollar, gåband, crosstrainer, whiteboard färg på väggar, skriva på fönster...
Lägg in rörelsepauser och integrera rörelse i undervisningen! Kanske går det att lägga in schemalagd pulsträning? Eller öka antalet timmar i Idrott och hälsa?
Rörelsepauser
Vårt arbetsminne har en begränsad kapacitet och korta rörelsepauser där pulsen går upp ger hjärnan ny energi genom ökad blodcirkulation. Hjärncellerna får lättare att knyta an till varandra och förmågan att ta till sig ny kunskap blir mer effektiv.
Rörelse integrerad i undervisning
Rörelse kan också vara en del av undervisningen som till exempel att elever löser problem tillsammans på tavlan, att de hoppar matte eller att ni går ut i naturen och inhämtar ny kunskap på olika sätt.
Pulsträning
Att det är bra för hjärnan med konditionsträning råder det idag inga tvivel om; det bildas nya hjärnceller, kopplingarna mellan hjärncellerna stärks, det leder till ökad uppmärksamhet och så vidare. Däremot är forskarna inte helt på det klara med exakt vilken typ av aktivitet, i vilken intensitet och på vilket sätt konditionsträning bör bedrivas i skolan.
Allt fler svenska skolor, framförallt högstadie- och gymnasieskolor finner ett värde i att erbjuda sina elever pulsträning och tycker sig se effekter på både hälsa och studieresultat. Det börjar också presenteras en del forskningsresultat utifrån olika pulsträningsprojekt.
Idrott och hälsa
Svensk forskning har visat att endast 25% av idrottslektionen ägnas åt fysisk aktivitet på måttlig intensitetsnivå. Lektionstid försvinner på grund av köande, störande inslag, instruktioner, demonstration och teoretiska moment om hälsa. Som lärare i ämnet Idrott och hälsa kan det vara bra att bli medveten om detta och se över sina rutiner.
Lektioner i idrott och hälsa är en unik möjlighet att inspirera till rörelseglädje och att stärka den fysiska självkänslan. Ett begrepp som används alltmer är "physical literacy", som översatts till fysisk självkänsla, rörelserikedom, kroppslig kompetens. Det handlar om att ju fler olika rörelser man behärskar desto roligare blir det att röra sig och med det ökar kreativiteten och lusten att utforska nya sätt att vara fysiskt aktiv.
Allt fler skolor erbjuder specialidrott till de elever som av olika anledningar har svårt att delta i den vanliga idrott&hälsa undervisningen. De elever som rör sig minst har mest att vinna på att börja röra på sig och genom anpassad idrottsundervisning kan de både uppleva rörelseglädje, förbättra sin motorik, få positiva hälsoeffekter och godkända betyg.