Sjukvårdens Larmcentral VGR i händelsernas centrum

Uppdaterad:
Publicerad:
Helikopter kan sändas ut av SlLc för att hämta någon som är akut sjuk.
Helikopter kan sändas ut av SlLc för att hämta någon som är akut sjuk, när det behövs.

Sjukvårdens Larmcentral, SvLc, tar nödsamtal om sjukvård när någon ringt 112 i Västra Götalandsregionen. "Vi trivs i händelsernas centrum och samverkar med ambulans, sjukhus- och primärvård när vi guidar patienten till rätt inom vården", säger områdeschef Johanna Törnqvist.

De som arbetar på Sjukvårdens Larmcentral, SvLc, utmanas dagligen i sin strävan att hjälpa medmänniskor och rädda liv. Här är de stolta över den samlade erfarenhet och kunskap de besitter, flertalet är specialister och bredden spänner över hela sjukvårdens register.

– Det gör oss professionella på en hög nivå, säger verksamhetschefen Johanna Törnqvist.  

Johanna Törnqvist är verksamhetsceschef vid Sjukvårdens Larmcentral VGR.
Johanna Törnqvist är verksamhetschef vid Sjukvårdens Larmcentral VGR.

SvLc utgör ofta den första länken i det som kan kallas den akuta vårdkedjan. Larmcentralen deltar kontinuerligt i forskning, utveckling och innovationsprojekt för att vara experter på att optimera patientens resa genom den ibland mycket komplexa sjukvårdsstruktur som råder inom svensk sjukvård idag, inte minst när det gäller ärenden som har lägre prioritet.

Bred samverkan gör det möjligt

Drönarprojektet med hjärtstartare väckte uppmärksamhet världen över, när en hjärtstartare levererades direkt, till den plats där en man med plötsligt hjärtstopp befann sig, med hjälp av en drönare.

– En person, som råkade vara läkare, mannen när han segnade ned, berättar projektledaren Patrik Andersson Segerfelt. Med gemensamma insatser kunde mannens liv räddas med hjälp av bland annat hjärtstartaren som vi sände ut när vi fick samtalet från 112.

Patrik Andersson Segerfelt är projektledare vid Sjukvårdens Larmcentral VGR.
Patrik Andersson Segerfelt är projektledare vid Sjukvårdens Larmcentral VGR.

I Västra Götaland tar Sjukvårdens Larmcentral över nödsamtal gällande sjukvård, från 112. Larmcentralen ansvarar även för planerade ambulansuppdrag och koordinerar liggande sjuktransporter samt regionens ambulanshelikopter.

De samverkar med sjukvårdens alla delar av sjukvården framför allt ambulanssjukvården, men även primärvård, kommunal hälso- och sjukvård och larmcentralens systerorganisation 1177 och kan på detta sätt tillsammans hjälpa patienten till rätt vårdnivå eller till egenvård.

Vidareutvecklar medicinskt beslutstöd

– Vi vidareutvecklar det medicinska beslutsstödet för sjuk- och undersköterskor och har initierat ytterligare prioriteringsgrader, för att nyttja ambulanssjukvårdens resurser mer patientsäkert, säger överläkare Per Örninge som är kvalitetsansvarig vid SvLc. Samtalsmetodiken ”SVARAR” säkerställer kvaliteten.

Per Örninge, överläkare och medicinskt ansvarig vid Sjukvårdens Larmcentral, VGR
Per Örninge, överläkare och medicinskt ansvarig vid Sjukvårdens Larmcentral, VGR.

Utöver att man vid larmcentralen diskuterar och reflekterar kring vad som hänt och hur det kan göras bättre har personalen samtalshandledning i grupp för att reflektera kring och fortbilda sig kring samtalets struktur och sitt eget bemötande, med bland annat fördjupningsföreläsningar och ett webbaserat fortbildningssystem.

Avvikelser utreds systematiskt och noggrant, utöver den sedvanliga hanteringen med avvikelser har vi en väluppbyggd struktur kring händelseanalyser som syftar till att göra verksamheten ännu säkrare och än mer kvalitativ.

– För att trivas på Sjukvårdens larmcentral bör man vara en person som klarar stressiga situationer och tempoväxlingar, allt för att kunna hjälpa patienten med just det den behöver, säger verksamhetsansvariga Johanna Törnqvist.