Webbplatsen använder teknik som troligen inte stöds av din webbläsare som exempelvis Internet Explorer 11. Vissa saker kan se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Nya kommunikationschefen Karin Kärrby fokuserar på effekten

Publicerad: Uppdaterad:
Kommunikationschef Karin Kärrby vid Regionhälsan.
Karin Kärrby har tillträtt som kommunikationschef vid Regionhälsan.

Med lång erfarenhet av kommunikation i offentlig sektor i bagaget tar Karin Kärrby i höst lokaltåget från Lerum in till Regionens hus.

– Jag har verkligen sett fram emot att komma i gång och få insikt i alla intressanta och viktiga verksamheter inom Regionhälsan, men framför allt att få samarbeta med alla kunniga människor här, säger hon.

Karin Kärrby kommer närmast från en tjänst som kommunikationschef på Länsstyrelsen i Jönköping där hon var i nästan tre år.

Tidigare har hon en lång bakgrund inom Göteborgs Stad, bland annat som kommunikationschef i Örgryte-Härlanda stadsdelsförvaltning.

Hon har just funnit sig till rätta i det öppna landskapet på våning 11 och håller på att sätta sig in i systemen och beta av de obligatoriska kurserna i Lärportalen.

– Jag tycker att de digitala utbildningarna som finns i Lärportalen är väldigt pedagogiska och bra, så man kan komma igång direkt, säger hon.

Kommunikationsavdelningen på Regionhälsan bidrar till att förvaltningen i stort – men också de enskilda verksamheterna – når sina uppsatta mål.

– Förväntningarna på vad ett genomtänkt kommunikationsarbete kan åstadkomma är väldigt höga här, vilket jag tycker är jätteroligt, säger Karin. 

Många gånger behöver man tänka till och reflektera kring kommunikation tillsammans, för att vara överens om vad som gör mest nytta och ska prioriteras, menar hon.

– Det är viktigt att ha fokus på vilken konkret effekt vi vill att kommunikationsinsatserna ska mynna ut i, säger hon och tillägger att strategiskt och operativt kommunikationsstöd behöver hänga ihop.

I uppdraget ingår att vägleda och stötta ledning, chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor och Karin är i full färd med att boka in möten med regionområdescheferna för att diskutera behov och utveckling av verksamhetens kommunikation framöver.

– Det har hänt mycket kring forskning och utveckling av internkommunikation, förändringskommunikation och det som kallas ”den kommunikativa organisationen” de senaste åren och jag ser verkligen fram emot att jobba med detta, det är spännande frågor som i slutändan ger konkret nytta för både medarbetare, patienter och invånare.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Publicerad:
Uppdaterad: