Vi lanserar en praktisk guide i publikutveckling 6 maj

Vi har i samarbete med den brittiska publikutvecklingsexperten Heather Maitland tagit fram ett praktiskt planeringsverktyg, en Guide i publikutveckling, för att stödja kulturorganisationer i arbetet med publikutveckling. Guiden lanseras i samband med ett webbinarium med Heather den 6 maj.
Vill du göra en publikutvecklingsplan för hela organisationen, för en specifik gren inom verksamheten eller för enstaka projekt? Hur går man tillväga? Vilka verktyg och metoder finns?
Vår Guide i publikutveckling är uppbyggd som en färdplan så du kan planera din egen rutt. Du kan stanna var du vill längs vägen och ta reda på mer genom att klicka dig vidare till arbetsblad, praktiska råd, framgångsfaktorer, fallstudier, perspektiv och intervjuer. Vår förhoppning är att den här guiden ska vara ett handfast stöd.
Guiden hjälper dig:
- att komma fram till var du ska börja
- att hushålla effektivt med både tid och resurser
- att fatta beslut som bygger på både fakta och känsla
- att upptäcka vad som fungerat och vad som kan bli bättre nästa gång
- att få med hela din organisation på resan
Guiden är gratis och webbadressen lanserar vi i samband med webbinariet den 6 maj.
Guide i publikutveckling är det första webbverktyget i ämnet på svenska. Bakom guiden står vi på RePublik, som är förvaltningens centrum för publikutveckling. Vi arbetar nationellt med syfte att utveckla kulturorganisationer utifrån ett publikperspektiv. Det gör vi genom omvärldsbevakning, kunskapsdelning och fortbildning. Vi finns till för alla offentliga konst- och kulturorganisationer i Sverige.
Bakgrund
Publikutveckling definieras allt oftare som en process som handlar om att fördjupa engagemanget, bredda publiken eller öka publikens mångfald. År 2018 släppte vi antologin Publik som ger flera olika perspektiv på möjligheter och utmaningar med att sätta publiken i fokus. Antologin fick fin respons men väckte också många frågor om hur går man vidare och omsätter insikterna i praktiken. Vi bestämde oss därför för att ta fram ett praktiskt planeringsverktyg och vår förhoppning är att den här guiden ska vara ett handfast stöd när man arbetar med publikutveckling i sin organisation eller sitt projekt.
Guiden har tagits fram i samarbete med den brittiska publikutvecklingsexperten Heather Maitland, som är konsult och författare, knuten till University of Warwick. Som ledare för två olika publikutvecklingsorganisationer har hon arbetat med över 100 organisationer i publikutvecklingsfrågor.