Föreläsningsserien Publiken i fokus

Våra webbinarier är en branschöverskridande kunskapsarena för publikutveckling, för svenska konst- och kulturorganisationer.

Vi arrangerar tre till fyra digitala träffar per år. Vi bjuder in svenska och internationella publikutvecklare som berättar om sitt arbete. Webbinarierna är till för dig som arbetar med publikutveckling på olika sätt - institutionschefer, kommunikationschefer, marknadsförare, producenter och programläggare.

Det är kostnadsfritt att delta och anmälan görs här på webben efter hand som träffarna närmar sig.

Alla webbinarier läggs även ut i god tid i vårt kalendarium för fortbildningar och evenemang, som du hittar här. 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyhetsbrevet kommer ut ungefär sex gånger om året. Det innehåller främst information om kommande föreläsningar i serien Publiken i fokus, men också fördjupningsmaterial och viss omvärldsbevakning. Nyhetsbrevet är till för dig som jobbar på en offentlig kulturinstitution och är intresserad av publikutveckling.

Exempel på vad våra webbinarier kan handla om

Nedan ser du vilka föreläsare vi gästats av de senaste två åren. Via länkarna kan du också inspireras av deras arbete.

Tidigare webbinarier

Ämnen och föreläsare 2023

Friends or Strangers: practical ways of developing different audiences, med Heather Maitland

Heather Maitland frilansande konsult, författare och utbildare inom publikutveckling och kopplad till Center for Cultural Policy Studies vid University of Warwick.

Publikarbetet tar nya grepp på Göteborgs Konstmuseum, med Patrik Steorn och Niels Righolt

Patrik Steorn är museichef på Göteborgs Konstmuseum och Niels Righolt utvecklare på danska CKI (Center for Kunst & Interkultur).

Leaning into Value, med John H. Falk

John H. Falk är grundare av Institute for Learning Innovation och Emeritus Sea Grant Professor vid Oregon State University. Han är författare till bland annat The Value of Museums – Enhancing Societal Well-Being (2021)

Webbinariet spelades in och går att se här 

Konsten att vara relevant för sin publik 2024, med Åsa Bernlo, Heather Maitland och Niels Righolt

Åsa Bernlo är marknadschef på Göteborgs symfoniker och Göteborgs konserthus och Niels Righolt utvecklare på danska CKI (Center for Kunst & Interkultur). Heather Maitland frilansande konsult, författare och utbildare inom publikutveckling och kopplad till Center for Cultural Policy Studies vid University of Warwick.

Ämnen och föreläsare 2022

Programmet är det viktigaste verktyget för att nå nya målgrupper, med Ingrid Handeland

Ingrid Handeland (Norge) är direktör på Norsk Publikumutvikling i Norge och har över 25 års erfarenhet från konst, kultur och publikforskning.

Revisioning Relevance, med Nina Simon

Nina Simon (USA) är kulturchef, grundare av OF/BY/FOR ALL och författare till de bästsäljande böckerna The Participatory Museum (2010) och The Art of Relevance (2016).

Föreläsningen spelades in och du kan se den här

Running a wellbeing themed Takeover Day, med Alison Bowyer och Laura Bedford

Laura Bedford är programchef och Alison Bowyer vd på Kids in Museums.

 


"Revision Relevance" - föreläsning med Nina Simon

Ta del av en föreläsning med den bästsäljande författaren Nina Simon om hur vi kan göra våra kulturinstitutioner mer relevanta för fler. Nina Simon är föreläsare och författare till bland annat bästsäljaren The Art of Relevance. Föreläsningen hålls på engelska och är ca 40 minuter lång. Den gavs som en del av vår samtalsserie Publiken i fokus i maj 2022.

"Leaning into Value" - föreläsning med John H. Falk

Ta del av en föreläsning med John H. Falk, grundare av Institute for Learning Innovation och Emeritus Sea Grant Professor of Free-Choice Learning vid Oregon State University. Han är ledande expert på lärande styrt av en persons behov och intressen. Föreläsningen hålls på engelska och är ca 45 minuter lång. Den gavs som en del av vår samtalsserie Publiken i fokus i september 2023.

Johanna Hagerius

Konsulent

Telefonnummer