Fler än någonsin vill ha hörselrehabilitering och nu minskar väntetiden

Uppdaterad:
Publicerad:
Leende man med vit skjorta framför tegelvägg.

Teckenspråk


När restriktionerna från pandemin släppte fanns ett uppdämt behov för hörselrehabilitering. Nästan över natten gick audionommottagningarna gick från sin bästa tillgänglighet någonsin till att inte klara vårdgarantin. Sen dess har man jobbar hårt för att alla nya patienter ska få vård och nu blir köerna äntligen kortare.

Våra medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb. De har verkligen slitit och det är tack vare dem det nu går åt rätt håll, säger Johan Vässmar, enhetschef.  

Under 2022 påbörjades 3599 rehabiliteringar. Det kan jämföras med 2494 under 2021, eller 3120 2018, det tidigare rekordåret. För att ta emot fler patienter har mottagningarna varit öppna på kvällar och helger. Ett specialavtal som innebär att medarbetare kunnat få betalt för övertid direkt efter ordinarie arbetstid har förhandlats fram. Tack vare digitala möten vid återbesök har man kunnat effektivisera schemat. Vid varje återbud har patienter ringts in så det inte funnits några tomma tider. Johans mottagningar har haft möjlighet att anställa fler audionomer.  

Trots allt arbete för att ta emot patienterna fortsatte köerna att växa. I slutet av 2022 kunde man äntligen se ett skifte, fler patienter togs emot än det kom remisser och köerna blev kortare.  

- Nu finns det hopp, säger Johan.  

Samtidigt vill han betona att alla arbetssätt inte är bra på sikt.  

- Alla har kämpat men jag vet att det kostat. Övertid har varit ett verktyg att använda i det här läget. Det har varit frivilligt, ingen har varit beordrad att jobba över, men att jobba 40 timmar i veckan kan vara mycket nog. Tidigare kunde det också hända att ett besök blev inställt med kort varsel och att man som medarbetare fick ett tillfälle för återhämtning. Nu får vi alltid in en annan patient vilket är bra för tillgängligheten men innebär mindre andrum för medarbetare.  

Andra saker har också fått stå tillbaka. Det har varit mindre bemanning på telefontider och färre tider för återbesök för tidigare patienter som behöver byta ut ett hjälpmedel eller har nya behov. Att det tar längre tid att byta ut en hörapparat har också inneburit mer tryck för service på befintliga hjälpmedel.   

- Patienterna vill komma och de allmänna restriktionerna i samhället är borta. Samtidigt måste alla som jobbar hos oss vara hemma vid minsta sjukdomssymtom vilket gör att sjukfrånvaron försätter vara hög, säger Johan.  

För att hantera det har man alltid en ambulerande audionom som inte är bokad på några besök utan hoppar in där det behövs. Även audionomer på hörselteam, som normalt sätt jobbar med en annan patientgrupp, har stöttat och samarbete har skett inom hela Västra Götaland för att ta emot patienter på mottagningarna med kortare väntetid.  

- Vi har fortfarande ett stort inflöde av patienter och kommer behöva fortsätta jobba med tillgängligheten för att ta emot dem. Men det är också viktigt att vi tar hand om våra medarbetare och håller motivationen uppe, säger Johan.